Beauty and the Dogs

Títol original 
Aala Kaf Ifrit (La belle et la meute)

La belle et la meute / Beauty and the dogs (Trailer ST FR+NL )

Llengües: Àrab amb subtítols en espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi

Myriam, una jove estudiant tunisiana dotada d'una gran bellesa, només té un desig aquesta nit: ballar en aquesta discoteca de llums brillants i de colors i conèixer en Youssef, el noi que no li treu els ulls de sobre, però alguna cosa terrible passa. Malgrat el trauma, està decidida a anar a la policia, però què es pot fer quan la teva única opció és el teu assetjador? (cineuropa.org)

Premis i seleccions

Festival de Cinema de Canes 2018

Nominació al premi Un Certain Regard (Kaouther Ben Hania)

 

Premis Lumiere, França 2018

Nominació al premi Lumiere a la millor pel·lícula en llengua francesa

 

Festival de Cinema Internacional de Valladolid 2017

Premi del Jurat Jove (Meeting Point Section)

Nominació al millor director novell (Punto de Encuentro)

Crítica

Beauty and the Dogs’: "Ho hauria viscut tot aquest vespre"

2017.05.20 - CANES 2017: Kaouther Ben Hania signa una intensa espiral kafkiana, el calvari en nou plans seqüència d'una jove víctima de violació que tracta d'aconseguir justícia

"Vols un consell? Torna a casa teva. Ningú no et rebrà". Per a Mariam, de 21 anys, estudiant que viu en una residència de noies a Tunísia, la nit havia començat en un to alegre i despreocupat: una festa privada, una pista de ball, un vestidet sexy, la complicitat amb les seves amigues i el flirteig amb un simpàtic desconegut, amb qui accepta fer una passejada fora, per la platja. Però llavors comença una nit de malson, un pas al costat fosc de la llei, una recerca desesperada i kafkiana per obtenir justícia després d'una violació.

Així és el dolorós recorregut iniciàtic, presentat mitjançant una narració descarnada, de Beauty and the Dogs, de Kaouther Ben Hania, presentada a la secció Un Certain Regard del 70è Festival de Canes; la realitzadora es va inspirar en una notícia de la secció de successos publicada el 2012 a Tunísia (relatada en el llibre Coupable d'avoir été violée, de Meriem Ben Mohamed). Una realitat brutal que la cineasta ha adaptat lliurement, privilegiant un ritme trepidant, estructurat en nou episodis filmats com plans seqüència

"No tinguis por, se n'han anat". En un carrer desert, Mariam (Mariam Al Ferjani), amb el rostre descompost, ha deixat de córrer i tremola cada vegada que passa un cotxe. Youssef (Ghanem Zrelli), el bell noi del principi, l'ajuda i la convenç per entrar en una clínica privada ("ha estat violada i necessita un document que ho provi"). Però topen amb la maquinària administrativa ("no puc admetre-la en aquesta institució si no té papers. És la llei"), ja que els documents d'identitat i el mòbil de Mariam s'han quedat al cotxe dels violadors. Llavors, els dos joves es dirigeixen al caos de la sala d'espera de l'hospital públic, on el metge forense es nega a emetre un certificat abans que comenci una investigació policial. No obstant això, els violadors de Mariam són precisament agents de policia...

Des de l’interrogatori a la comissaria que es converteix en una acusació ("venir a queixar-te d'una violació amb aquesta pinta!") fins a la solidaritat gremial d'un policia que vol silenciar l'assumpte costi el que costi i no dubta a recórrer a tots els mitjans de pressió possibles perquè Mariam no presenti una declaració, i més tard perquè retiri la seva denúncia, passant per la confrontació directa i embogidora amb els seus botxins, la jove, esperonada al principi per Youssef (que abans de res té objectius militants), no trigarà a trobar-se sola davant la perillosa decisió de determinar fins on està disposada a arribar per defensar els seus drets.

Xocant i realista, Beauty and the Dogs plasma intensament els retorçats ressorts d'un sistema esquizofrènic en què la llei és usada per a fins perversos. I encara que la decisió de privilegiar un ritme accelerat de la trama a través de plans seqüència menyscaba una caracterització subtil dels personatges secundaris, el film es revela com un vehicle molt eficaç per al seu missatge feminista i polític.

Fabien Lemercier – cineuropa.org

Sessions programades

divendres 9 nov. - 22.15
dissabte 17 nov. - 19.00
Sala 4
Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Kaouther Ben Hania
Fotografia 
Johan Holmquist
Intèrprets 
Neder Ghouati
Mariam Al Ferjani
Mourad Gharsalli
Ghanem Zrelli
Mo-hamed Akkari
Chedly Arfaoui
Anissa Daoud
Noomen Hamda
Durada 
100 min
País 
Alemanya
França
Líban
Noruega
Suècia
Tunísia
Gènere 
Drama
Secció de La Mostra