Mano de obra

Títol en castellà 
Mano de obra

MANO DE OBRA - Tráiler oficial México

Llengües Espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi
Premis i seleccions

Festival de Cinema de Göteborg 2020: premi Ingmar Bergman a la millor pel·lícula

Festival de Cinema de l’Havana 2019: premi de la Universitat de l’Havana i nominació al premi a la millor Opera Prima

Festival Internacional de Cinema de Los Cabos 2019: nominació a la millor pel·lícula

Festival de Cinema de Miami 2020: nominació a la millor pel·lícula en la Competició HBO Ibero-American i nominació al premi Jordan Ressler First Feature

Festival Internacional de Cinema de Morelia 2019: premi al millor actor (Luis Alberti) i nominació a la millor pel·lícula, en la Competició de Llargmetratges

Festival Internacional de Cinema de Palm Springs 2020: premi Cine Latino – menció especial (David Zonana); nominació al premi Ibero-American al millor film iberoamericà i nominació al Gran Premi del Jurat New Voices/New Visions (David Zonana)

Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià 2019: nominació a la Concha d’Or a la millor pel·lícula

Festival Internacional de Cinema de Toronto 2019: nominació al premi Platform (David Zonana)

Festival de Cinema de Zuric 2019: premi al millor director i nominació al Golden Eye al millor llargmetratge internacional

Crítica

“Mano de obra”, el cinema llatinoamericà ho diu més clar i més fort

Tesi

El cinema d'autor més radical dels últims anys no deixa de repetir la mateixa tesi, en un avís a navegants que no sembla tenir gaire recepció. Les, cada vegada més grans, desigualtats de riquesa en la societat produeixen, des d'un punt de vista social, un increment de violència, i des del polític, un camp de cultiu excepcional per a tot tipus de radicalismes i nacionalismes.

Motius recurrents que es repeteixen d'una pel·lícula a una altra, separades per milers de quilòmetres de distància: les inundacions a la menor pluja dels tuguris i barraques urbanes (Parásitos), els retards continus a pagar els empleats de salaris més baixos (Atlantique)... Mano de obra reuneix, en un catàleg d'abusos, les situacions de la resta de films d'autor, de manera més que brillant.

Més que amb ganes, amb profunda necessitat, s'esperava l'òpera prima del cineasta mexicà David Zonana. Director d'impecables curtmetratges i en l'ona expansiva d'un altre dels grans d'avui, Michel Franco, Mano de obra és una de les primeres pel·lícules més radicals i millor concebudes d'aquest any.

Aquesta primera tesi (utilitzant la història d'un obrer que perd el seu germà en un accident laboral i, mitjançant mentides, veu rebutjada qualsevol legítima indemnització) podria il·lustrar-se amb una imatge molt subtil, que el cineasta situa a la primera part del film. El calvari actual és una escala en construcció per una mà d'obra barata i no declarada a la seguretat social. I el Jesucrist del segle XXI ja no serà crucificat per no malgastar fusta, se’l deixa extenuat en aquests mateixos esglaons.

Antítesi

La tesi compartida pel cinema d'autor actual era consensuada per tots però aquí ens quedàvem. Però el cinema llatí, com sempre, avança més que la resta, ho diu més clar i moltíssim més fort que la resta de filmografies. I el brillantíssim David Zonana s'atreveix amb la continuació. En una políticament incorrecta segona part, es gira la truita. Per fi. Els resultats són més aviat sorprenents.

Una devastadora segona imatge il·lustra aquesta antítesi: el Marat d'avui, que ja no es banya a l’antiquada banyera dels seus besavis que la família ha conservat religiosament durant un segle, sinó que gaudeix del jacuzzi, últim crit amb 18 variacions de bombolles i intensitats, acaba perdent per complet els seus ideals.

David Zonana, mestre també d'un càsting de luxe, ha ofert a un magnífic actor, Luis Alberti, el paper protagonista que per fi hauria de consagrar-lo. Un dels millors actors de la seva generació que ja ens ha hipnotitzat durant molts anys: La jaula de oro, Carmín Tropical, Eisenstein en Guanajuato, Luciérnagas, i a la propera de Lluís Miñarro, Love me not. Mano de obra i el seu valent encant del risc assumit haurien d'estar en el palmarès

Carlos Loureda – Fotogramas.es

Sessions programades

dijous 26 Mar - 19.30
Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
David Zonana
Fotografia 
Carolina Costa
Intèrprets 
Luis Alberti
Horacio Celestino
Hugo Mendoza
Jonathan Sánchez Galera
Francisco Díaz
Durada 
82 min
País 
Mèxic
Gènere 
Drama social
Secció de La Mostra