Presentem la programació de La Mostra de CineBaix 2025: cinema de la Mediterrània i del Llevant

La Mostra de CineBaix 2025: cinema de la Mediterrània i del Llevant - De la primavera àrab al genocidi palestí
Del 13 al 23 de novembre, CineBaix acull una nova edició de La Mostra de CineBaix: cinema de la Mediterrània i del Llevant. Enguany, la programació proposa un recorregut per la història recent dels països àrabs, de les revolucions populars que van sacsejar la regió a principis de la dècada passada fins al genocidi a Palestina, per analitzar com les esperances de canvi van desembocar en noves formes de guerra, repressió i desmobilització.
Un cinema que mira de cara el fracàs i la resistència
Des de fa dinou anys, La Mostra de CineBaix s’ha consolidat com un dels espais de referència a Catalunya per a la difusió del cinema social i polític de la Mediterrània i del Llevant. Des d’una mirada crítica i anticolonial, vol posar veu a aquells relats que sovint queden fora del focus mediàtic i donar espai a cineastes que expliquen el seu propi context.
La programació d’aquesta edició inclou llargmetratges i documentals provinents de Palestina, Algèria, Afganistan, Egipte, Iraq, Líban, Síria i Tunísia, que exploren el pas de la revolta a la guerra, del somni de llibertat a l’exili i la memòria. Les projeccions aniran acompanyades de cinefòrums i col·loquis amb directors i directores, periodistes i activistes, que ajudaran a llegir el present a través de la mirada cinematogràfica.
Les revolucions que no van ser: dues pel·lícules amb dos cinefòrums imprescindibles
El divendres 14 de novembre tindrà lloc, després de la projecció de Clash (Choque), la presentació del llibre Si ardemos. La década de las protestas masivas y la revolución que no fue, del periodista nord-americà Vincent Bevins, una investigació sobre els moviments de protesta globals entre el 2010 i el 2020 i sobre per què moltes d’aquelles mobilitzacions van acabar produint resultats oposats als seus objectius.
L’endemà, 15 de novembre, Bevins participarà en una taula rodona amb el periodista Marc Almodóvar, autor del llibre Egipte a les barricades i del documental Divendres de la ira, una sessió que vol analitzar ponts entre Egipte i Palestina i reflexionar sobre la continuïtat dels mecanismes de control i violència a la regió.
Palestina: passat, present i futur de la resistència palestina
El diumenge 16 començarà amb la projecció de The Teacher, de la cineasta Farah Nabulsi, que convida a reflexionar sobre les injustícies i a considerar el paper de l'educació i la resiliència en la lluita contra l’ocupació.
Seguidament es podrà veure Palestine 36, una pel·lícula apassionada, compromesa, resistent i força feminista. Annemarie Jacir, una de les principals directores del cinema palestí, torna sobre una pàgina de la història tristament decisiva per al poble palestí. Una immersió en el passat que la cineasta palestina realitza amb una gran precisió gairebé documental.
Després de les dues projeccions, ens visitarà el periodista i activista Daniel Lobato, que ha investigat durant anys el paper de la resistència Palestina, per contextualitzar-nos la situació actual dels moviments polítics i armats als tres territoris palestins: Gaza, Cisjordània i el territori que anomenem Israel.
La programació del dissabte 22 també estarà dedicada a Palestina amb tres pel·lícules que posen la mirada en la situació actual d’intensificació del genocidi a Gaza. Amb Once Upon a Time in Gaza, dels germans Nasser, ens endinsem a la franja de Gaza l’any 2010 amb un thriller que ens explica, mitjançant una mirada compromesa, les dificultats de fer cinema en un territori en constant tensió.
Posteriorment es projectaran dos documentals: Put Your Soul on Your Hand and Walk, de la cineasta iraniana Sepideh Farsi, una pel·lícula que acosta els espectadors a la destrucció de la franja de Gaza a través de videotrucades entre la directora i la protagonista, Fatem Hassouna, fotoperiodista palestina. I To Kill a War Machine, que posa el focus en les accions directes contra la infraestructura de guerra israeliana per part del grup de resistència anglès Palestine Action. Un documental que ha estat perseguit i censurat al Regne Unit mitjançant acusacions de terrorisme.
Reivindicant el paper de les dones afganeses
La programació del dilluns 17 inclou dues pel·lícules de directores afganeses: Writing Hawa i La canción de Sima. Aquesta última anirà acompanyada de cinefòrum amb membres de l’equip de la pel·lícula, en la qual la directora Roya Sadat explora l'agitació política que va conduir a la invasió soviètica de Kabul el 1978 a través de la mirada de dues amigues que es troben en bàndols oposats del conflicte.
Una jornada dedicada a Síria: la transició impossible?
El divendres 21, la programació inclou dues pel·lícules sirianes: Nezouh i My Memory Is full of Ghosts, seguides d’un cinefòrum amb el periodista i politòleg especialitzat en el Pròxim Orient Ricard González, qui analitzarà la situació actual a Síria després de la caiguda del règim de Bashar Al-Assad i la transició començada al país en una regió en constant disputa.
L'Irak, on va començat tot? - Clausura amb l’analista política Nazanin Armanian
La darrera jornada d’aquesta edició podrem veure dues pel·lícules iraquianes: El perfume de Irak, un documental d’animació que reconstrueix la vida del periodista francoiraquià Feurat Alani i la seva família entre 1989 i 2017, en un Iraq transformat per la invasió nord-americana, la caiguda de Saddam Hussein i la lluita contra l'ISIS. I The President’s Cake, guanyadora del premi a la millor òpera prima al festival de Canes, que ens transporta a la dècada dels 90 al país quan les sancions internacionals van destrossar l’economia iraquiana.
Després de les dues sessions connectarem amb la politòloga iraniana Nazannín Armanian, qui analitzarà com la intervenció nord-americana a l’Iraq encara té, a dia d’avui, repercussions a tota la regió i vinculacions amb el genocidi a Palestina.