2018.09.11 - TORONTO 2018: L'algerià Merzak Allouache signa la seva obra més política, sobre una parella de terroristes de l'ISIS que planeja un atemptat en una refineria de petroli d'Algèria
El Festival de Toronto va acollir l'estrena mundial del nou llargmetratge del cineasta algerià Merzak Allouache a la secció Masters. Divine Wind està protagonitzada per dos terroristes de l'ISIS que planegen atemptar en una refineria de petroli d'Algèria. La ficció ofereix el seguiment psicològic d'aquesta parella de suïcides, centrant-se en els dubtes existencials o les reafirmacions que la missió els despertarà des del moment que es troben per primera vegada fins a la vigília de l'atemptat.
La trama de Divine Wind, embellida mitjançant una portentosa fotografia en blanc i negre a càrrec de Mohamed Laggoune, transcorre gairebé íntegrament en el claustrofòbic interior d'una casa perduda al mig del desert algerià del Sàhara. En aquesta llar, prop de la ciutat de Timimoun, s'allotja Armine (Mohamed Oughlis). El jove espera l'arribada del seu superior: una misteriosa dona siriana anomenada Nour (Sarah Layssac) que ha perdut tota la seva capacitat de sentir empatia cap a qualsevol ésser humà.
Des del principi, Nour imposarà les regles, i tractarà Armine com un soldat de rang inferior. No obstant això, a mesura que transcorrin els dies tancats en aquesta base secreta, esperant l’entrega dels explosius que portaran altres membres de l'Estat Islàmic, Armine desenvoluparà una perillosa fascinació cap a la seva companya. Una admiració que finalment acabarà transformant-se en atracció i posarà en perill la integritat de la missió. Per contra, els dubtes d’Armine sobre el sentit de la missió, radicalitzaran encara més el comportament i els ideals de Nour.
En aquesta pel·lícula, probablement l'obra més política de la seva carrera, Merzak Allouache segueix el camí de l'exploració de la radicalització de l'islam que el cineasta va inaugurar amb el seu film anterior Investigating Paradise: un documental basat en entrevistes a musulmans, on els interrogats havien de definir què era el paradís per a ells, així com defensar o negar si després de la seva mort hi hauria 72 verges esperant-los com els va prometre l'Alcorà. Tots dos films, encara que especialment Divine Wind, reflecteixen la preocupació i l'opinió personal del director sobre un assumpte de gran actualitat: l'extremisme i el fanatisme religiós estès en la comunitat àrab.
Carlota Moseguí – cineuropa.org