Andrea Carballo: "De 'Yo niña' em va atreure la idea d'interpretar un personatge tan allunyat de mi"

yo-nina-andrea-carballo
17/03/2021

Parlem amb l'actriu protagonista de 'Yo niña', que visitarà el Festival de Cinema Llatinoamericà el pròxim dissabte 20 de març. 

Imagina allunyar-te de la rapidesa de la ciutat, renunciar a l'obsessió pel materialisme i la productivitat, i submergir-te en un món natural on la vida és completament diferent. Això és precisament el que fa la parella protagonista de Yo niña de Natural Arpajou, una de les pel·lícules seleccionades al Festival de Cinema Llatinoamericà 2021 i que mostra aquesta col·lisió entre formes de vida oposades i les dificultats que comporten. Aquesta producció argentina es veurà al certamen organitzat per La Mostra de CineBaix el pròxim dissabte 20 de març a les 17.40h, i comptarà a més amb dues convidades molt especials després de la projecció: la directora, que connectarà mitjançant una videotrucada des d'Argentina, i l'actriu protagonista Andrea Carballo, que es desplaçarà fins a Sant Feliu de Llobregat per compartir una conversa amb els espectadors i espectadores presencialment i, amb Arpajou, en la distància. Aprofitem aquesta visita de l'actriu per fer-li unes primeres preguntes que ens introdueixen en la seva experiència en el rodatge de Yo niña, així com la seva vida en temps de pandèmia. 

Com va començar la teva implicació amb Yo niña i què és el que et va atreure més del projecte?

Amb Natural Arpajou ja haviatreballat en el seu curtmetratge Lo que haría, un monòleg que implicava molt d'assaig i treball previ. Així ens vam conèixer, treballant. En aquest moment ja em va comentar de Yo niña i al cap de poc em va passar una primera versió del guió. Van passar els anys i quan va aconseguir poder filmar-la, em va trucar per a interpretar a Julia. El guió va tenir diverses versions, vaig veure com va anar canviant i evolucionant, però sempre em va atreure el mateix: la idea d'interpretar un personatge i una història tan allunyada de mi, pràcticament en tots els sentits. Em resultava tot un repte: per a començar jo no sóc mare, mai vaig viure en un entorn natural, molts menys com la Patagònia, i tota la història, l'època, el que succeeix entre els personatges, els vincles... Em va atreure des d'un principi.

Com ha estat treballar amb la directora Natural Arpajou?

Com comentava, ja ens coneixíem i sabia com era la seva manera de dirigir. Natural dirigeix amb precisió les escenes i en aquest cas, a més, és una història que particularment ella tenia clara, sabia qui eren els personatges, què volia aconseguir en cada escena. El procés amb Yo niña va començar amb cada versió del guió que vaig llegir, havíem parlat molt de la història, del personatge i de com es vinculava. Primer vam tenir assajos a Buenos Aires i després més en arribar a la Patagònia, l'entorn allí ho va canviar tot i vam anar ajustant coses. Crec que en el rodatge les dues teníem clar per on treballar i buscar.

Què va ser el millor i el més dur del rodatge a la Patagònia?

El millor sense dubte és que és un lloc impressionant, bellíssim, despertes cada dia en un paradís, et regala paisatges inoblidables constantment. I això també té un inconvenient i és que estàs bastant aïllat, va haver-hi moments del rodatge en què, per exemple, per la ubicació en què estàvem no teníem senyal de telèfon ni connexió a internet i per a poder comunicar-nos amb les nostres famílies havíem de baixar al poble més pròxim. És un entorn que t'obliga a adaptar-te, i això té, com tot, la seva part bona i la seva part difícil.

T'identifiques amb aquesta "descontaminació" de la societat del consum que defensa la família protagonista de la pel·lícula?

Hi ha alguna cosa en la idea que és atractiu, però sincerament em costa pensar-ho com ho pensen els personatges, que ho plantegen d'una forma extrema. Però sense dubte, hi ha alguna cosa en la pregunta que es fan que és interessant, el tema és com concretar aquesta filosofia i transformar-la en una forma de vida. Crec que Natural amb aquesta pel·lícula fa una lectura molt honesta sobre aquests ideals.

Desitjaries poder fer una cosa així?

En part, però com una experiència temporal i plantejada d'una altra manera, no tan extrema.

Com has viscut aquests temps de pandèmia en relació amb el teu treball al cinema?

Em vaig posar a escriure, en realitat a co-escriure un llargmetratge, vaig treballar al costat de la directora i guionista Mercedes Arturo, vam acabar el guió fa uns mesos i ara estem treballant per a poder filmar-la. També he llegit diversos guions de projectes que estan buscant realitzar-se. Vaig veure molt de cinema també, sobretot en la primera etapa del confinament, vaig tornar a veure diversos films que considero de capçalera i que m'inspiren. 

Andrea Carballo visitarà el Festival de Cinema Llatinoamericà el próxim dissabte 20 de març a les 17.40h