The Blessed

Títol original 
Les bienheureux

The Blessed / Les Bienheureux (2017) - Trailer (French)

Llengües: Francès i àrab, amb subtítols en català

Fitxa tabs

Sinopsi

Alger, uns anys després de la guerra civil. Amal i Samir van a celebrar els vint anys de casats en un restaurant. Durant el camí, tots dos rememoren el seu país: Amal, com una pèrdua de les il·lusions i Samir com el país on pot viure còmodament. I mentrestant, Fahim, el fill, juntament amb Feriel i Reda, els seus amics, deambulen per una Alger que es tanca a poc a poc sobre si mateixa. (filmaffinity.com)

Premis i seleccions

Festival de Cinema de Göteborg 2018

Nominada al premi International Debut (Sofia Djama)

 

Festival de Cinema d'Hamburg 2018

Nominada al premi Political Film (Sofia Djama)

 

Premis Lumiere, França 2018

Nominada al premi Heike Hurst a la millor primera pel·lícula

 

Festival Internacional de Cinema de Minneapolis St. Paul 2018

Premi Cineasta Emergent (Sofia Djama)

 

Festival Internacional de Cinema de Seattle 2018

Nominada en la competició de nous directors (Sofia Djama)

 

Festival de Cinema de Venècia 2017

Premi Brian (Sofia Djama)

Premi Lina Mangiacapre (Sofia Djama)

Premi Venice Horizons a la millor actriu (Lyna Khoudri)

Nominada al premi Venice Horizons a la millor pel·lícula

Crítica

‘Les bienheureux’: un xoc generacional entre els ideals i la realitat

 

2017.10.18 - El debut de Sofia Djama és un film dens i amb diversos nivells de lectura sobre dues generacions d'algerians, sis anys després de la guerra civil

 

En la seva òpera prima, Les bienheureux, la cineasta algeriana Sofia Djama demostra una encertada comprensió de la naturalesa i les relacions humanes, així com de les circumstàncies socials i com aquestes influeixen sobre aquelles. La pel·lícula es va estrenar mundialment a la secció veneciana Orizzonti, i ara es projecta a l'apartat Discoveries del Festival de Varsòvia.

 

Ambientada en el marc de 24 hores a l’Alger del 2008, sis anys després de la guerra civil que es va saldar amb centenars de milers de vides, la cinta se centra en dues generacions: una que era jove i idealista el 1991, quan va començar la guerra, i una altra, no tan idealista, que és jove quan succeeixen els esdeveniments que relata la pel·lícula.

 

La parella de classe mitjana formada per Samir (Sami Bouajila, premi a millor actor per Días de gloria, juntament amb la resta del repartiment) i Amal (Nadia Kaci, l'última aparició seva va ser a Lola Pater) pertanyen a la primera generació, i el seu fill de 18 anys Fahim (Amine Lansari) i els seus amics Reda (Adam Bessa) i Feriel (Lyna Khoudri), a la segona. Amal vol enviar Fahim a estudiar a França, lluny d'un país on no hi ha futur. Ella va presenciar el fracàs de la lluita de la seva generació per la democràcia, i la seva desil·lusió l'ha amargat, la qual cosa es reflecteix intensament en el seu matrimoni amb Samir, un ginecòleg que fa avortaments de manera clandestina. "Ara aquesta és la teva petita protesta contra l'opressió", li recrimina ella.

 

A Fahim, per la seva banda, li agrada la seva vida a Alger. Es diverteix com qualsevol adolescent, fumant l'haixix que ven Reda, un musulmà devot que es vol tatuar una sura al pit. Tots dos passen l'estona amb Feriel, una jove oberta, ressentida amb la religió i que va perdre la seva mare, assumim que a la guerra. Una llarga escena de diàleg entre tots tres deixa al descobert les seves diferents maneres de pensar. Reda posa una mica de punk halal ("fe a través de la fúria", com ell mateix descriu el gènere) a l’habitació de Fahim, i aquest vol que soni ben alt només per fastiguejar els seus pares, que són d'esquerres i laics .

 

Quan es fa fosc, Samir i Amal van a celebrar els seus 20 anys de casats amb els amics, i els joves canviaran un parell de barres d'haixix pel tatuatge de Reda, però una sèrie d'esdeveniments transformaran les seves opinions i creences.

 

Les bienheureux és una cinta amb diferents lectures, plena d'idees i qüestions que ressonen més enllà de la societat algeriana. Djama ha sabut triar l'equip i l'estel·lar repartiment del film, descobrint a més Khoudri, que es va emportar el premi a millor actriu a la secció Orizzonti. La direcció de fotografia de Pierre Aim (Polisse, Bienvenidos al norte) pinta una Alger de colors lleugers que intensifiquen la sensació d'esperança perduda, i el muntatge de Sophie Brunet (La vida de Adèle) aporta a la cinta un ritme hiperrealista, subratllant que el que estem presenciant és sense cap dubte la realitat crua d'un temps i un lloc.

 

Vladan Petkovic – cineuropa.org

Sala: 
Sala 4
Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Sofia Djama
Fotografia 
Pierre Aïm
Intèrprets 
Salima Abada
Faouzi Bensaïdi
Adam Bessa
Sami Bouajila
Nadia Kaci
Lyna Khoudri...
Durada 
102 min
País 
Algèria
Bèlgica
França
Gènere 
Drama