El terror de les “maras”
La jove Sara sol quedar-se a casa llegint, però accedeix a acompanyar a la discoteca la seva germana festera, la Bea, que confessa que manté un idil·li amb l’Andrés, perillós quadriller. A la Sara no li sembla bé, per això discuteix amb la Bea, a qui abandona, sense saber que no tornarà a casa. Com que les autoritats no fan res per trobar la desapareguda, la Sara buscarà l’Andrés, i s'oferirà per entrar a formar part de la seva banda. Com que no se'n refien, per acceptar-la li exigeixen que serveixi d'ajuda per a un assassinat que han de dur a terme.
Després de dos llargmetratges als Estats Units, el seu país natal (Girlfriend i The Automatic Hate), Justin Lerner es trasllada a Guatemala per rodar un impactant film sobre els estralls que causa la violència en la població desfavorida més jove, sobretot entre les noies, que la pateixen amb més intensitat. Ell mateix s'ha ocupat del guió, per al qual ha passat tres anys documentant-se, i això es nota perquè molts detalls del funcionament de les “maras” –grups criminals organitzats de joves–, com els seus rituals d'iniciació, semblen inquietantment reals. Capta sobretot la inquietant paradoxa que per escapar-se dels agressors, algunes persones es veuen obligades a refugiar-se en aquestes congregacions, convertint-se alhora en botxins i generant més sang i odi. El film també constata que un cop dins de la criminalitat organitzada no resulta possible escapar-ne.
Abunden les seqüències dures però ben resoltes, com la seducció de la Sara a la seva víctima, fent-se passar per prostituta, o el que passa a bord d'una moto. Impressiona la naturalista interpretació de Karen Martínez (Sara), acompanyada per Brandon López, amb qui ja va protagonitzar la brillant cinta d'immigrants adolescents La jaula de oro, del 2013. El realitzador ha recorregut també a diversos actors no professionals, com Rudy Rodríguez, que dona vida a l’Andrés, amb una sinceritat que esglaia, ja que es nota que prové de la trista realitat que retrata la cinta. El títol fa referència a la llegenda centreamericana de dos cadejos, gossos espectrals de grans dimensions, un de negre (monstruós i malvat), i un altre de blanc, benigne i protector, igual que la Sara, la jove que busca la seva germana.
Juan Luis Sánchez – decine21.com