GOODBYE JULIA

Goodbye Julia (2023)| Official Trailer

Llengües Àrab, amb subtítols en espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi

Just abans de la secessió del Sudan del Sud, un excantant casat del nord busca redempció per haver causat la mort d'un home del sud en contractar la seva inconscient esposa com a criada. (FilmAffinity)

Premis i seleccions

Festival de Cinema de Canes 2023: premi Llibertat a la secció Un Certain Regard

Festival Internacional de Cinema de Chicago 2023: premi Roger Ebert a la competició de nous directors

Festival Internacional de Cinema de Singapur 2023: premi del Públic

Festival de Cinema El Gouna 2023: premi Cinema per a la Humanitat

Premis Septimius 2023: Millor pel·lícula africana

Més 12 nominacions.

Crítica

21/05/2023 - CANES 2023: El sudanès Mohammed Korfani es dona a conèixer amb un primer llargmetratge molt aconseguit, que filtra els conflictes del seu país a través d'una història íntima en clau femenina

"No sempre cal dir la veritat", sobretot quan hi ha greus conflictes entre individus a escala nacional. Tot i això, sovint és mitjançant el diàleg, per aterridor i dolorós que pugui ser, i la manifestació de la veritat, com les persones aconsegueixen alliberar-se de les seves càrregues. Goodbye Julia, l'excel·lent òpera prima de Mohammed Korfani, descoberta a la secció Un Certain Regard de la 76a edició del Festival de Canes, se situa en aquest context, el del convuls Sudan dels atzarosos anys entre 2005 i 2010, davant la perspectiva de la divisió del país. Es tracta d'una pel·lícula en què el director aconsegueix un equilibri perfecte entre un intel·ligent teló de fons polític i cultural i una trama que resulta emocionant i íntima alhora, en la qual ens endinsem en el dia a dia d'una parella musulmana de Khartum que contracta i acull a casa seva una ‘sureña’ i el seu fill petit, que no han acabat allà per casualitat, sinó com a resultat de circumstàncies desafortunades i secrets que fan sentir culpable.

"Estàs anant massa lluny amb ells - No se suposa que tots som iguals?" L’Akram (Natzar Goma) i la Mona (Eiman Yousif) viuen en una casa bonica, però a fora, en ple 2005, l'ambient és increïblement tens i perillós després de la recent mort accidental del líder del sud, John Garang, que provoca disturbis als carrers de la capital sudanesa. Se senten tirotejos, les finestres es trenquen i l’Akram pren les armes. És aquesta febre la que fa que la ‘sureña’ Julia (Siran Riyak), el seu marit i el seu fill Daniel es vegin obligats a abandonar casa seva i acabar en un campament improvisat on el destí és a punt de trucar a la porta. La Mona atropella amb el seu cotxe el petit Daniel i, presa del pànic, decideix fugir del lloc, perseguida pel marit de la Julia amb moto. L’Akram s'assabenta del que està passant i, sense conèixer les circumstàncies exactes del succés, amb la frase "un ‘sureño’ em persegueix" al cap, dispara i mata…

La policia ha encobert l'assassinat, i la Mona se sent consumida per la culpa mentre la Julia busca desesperadament el seu marit, en va. Per redimir-se, la Mona localitza la Julia i la contracta com a assistenta domèstica, de manera que li proporciona a ella i al Daniel un sostre on viure, i tot això sense dir una paraula sobre la veritable raó d'aquesta bondadosa acció, ni a ells ni al seu marit Akram. Però, ¿es podran mantenir aquests secrets a mesura que aquestes dues dones estrenyen llaços i acaben fent-se amigues, i tot això a les portes de la votació per dividir el país? ¿I no amaguen aquests secrets, alhora, altres secrets, els secrets de les dones?

A través de les relacions que es desenvolupen en el si d'aquesta "família" —reunida sota el mateix sostre a causa de les circumstàncies— i de l'excel·lent guió les capes del qual, similars a les d'una ceba, es van extraient lentament a mesura que la trama avança com una partida d'escacs, Mohamed Korfani ofereix meravelloses instantànies, panoràmiques i explicacions de tots els matisos de la crítica situació sudanesa de l’època. Amb aquesta manca total de comprensió mútua i aquest excés de racisme institucional, ¿serà possible reprendre el diàleg en algun moment? ¿I podrem alliberar-nos d’una vegada per totes dels fantasmes del passat, fins i tot en els nivells més íntims, on les dones especialment tenen molt en comú? Goodbye Julia tracta de donar resposta a totes aquestes preguntes existencials a través del seu duo femení interpretat esplèndidament, que es veu magnificat per l'objectiu del talentós director de fotografia Pierre du Villiers. Es tracta d´una pel·lícula de gran qualitat que marca el naixement d´un cineasta increïblement prometedor i confirma l´aparició d´un setè art al Sudan (la pel·lícula ha estat produïda per Amjad Abu Alala, un director que es va donar a conèixer el 2019 amb la seva igualment brillant obra You Will Die at Twenty.

Fabien Lemercier – cineuropa.org

Tipus de sessió: 
Presencial

Sessions presencials programades

diumenge 9 jun - 16.30
Sala: 
Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Mohamed Kordofani
Fotografia 
Pierre de Villiers
Intèrprets 
Eiman Yousif
Siran Riak
Nazar Goma
Ger Duany
Issraa El-Kogali
Durada 
120 min
País 
Alemanya
Egipte
Sudan
Suècia
Gènere 
Drama social
crim
racisme
Música 
Mazen Hamid