La cinta, dirigida per Miguel Ángel Rosales, analitza el fenomen esclavista a la comunitat i no para de recórrer festivals de tot el món
El documental Gurumbé, canciones de la memoria negra, dirigit pel de Jerez Miguel Ángel Rosales, no para de donar voltes pel món. Ja s'ha estrenat a la Seminci, la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid, i pròximament farà el mateix al Festival Internacional de Cinema de Sevilla (6 de novembre), el Festival Iberoamericà de Huelva, i després creuarà les nostres fronteres per projectar-se a Brussel·les (Bèlgica), Londres (Anglaterra) o Nova York (EUA), ciutat aquesta última on es podrà veure l'1 i l'11 de desembre al Teachers College de la Universitat de Columbia, dins l’African Diaspora Film Festival (ADFF).
El primer llargmetratge del director de Jerez, en format documental, li ha costat ni més ni menys que quatre anys de treball i explica el fenomen de l'esclavisme a Espanya, sobretot a Andalusia, i la influència que va tenir en les tradicions i en la cultura. "Caldria tenir aquesta consciència que Àfrica és molt més a prop del que creiem. Aquest tren meravellós que va des de Sevilla fins als Puertos, la Baixa Andalusia, té una genètica africana molt important. Àfrica està sota la pell, està molt a prop", assenyalava Rosales a lavozdelsur.es en una entrevista publicada fa uns mesos.
"Em sentiria molt satisfet si servís per obrir un debat sobre la identitat d'aquest país, o que almenys servís a aquest debat històric sobre qui i què som", apunta el director de Jerez, que en el seu documental parla d'una esclavitud "diferent" , ja que al seu entendre "participen d'alguna manera en la vida de la ciutat, entren i surten de les cases, venen, fan petits treballs per als seus amos..."
"L'únic espai de llibertat que se'ls deixa és el religiós i això fa que formin germandats com a espais de comunitat i de visibilitat cap a l'exterior. És bastant probable que d'aquí vinguin moltes de les verges negres i dels sants negres que hi ha a Andalusia, per exemple a Jerez tenim La Merced". L'esclavitud, sobretot formada per població negra, explica Rosales, va contribuir a engrandir les fortunes de molts comerciants de l'època.
Amb aquest documental, Miguel Ángel Rosales intenta trencar l'oblit històric que hi ha al voltant d'aquest tema. El documental, diu el seu creador, inclou "sobretot històries expressives que probablement han quedat en la nostra forma de moure'ns, a la cuina, en molta de l'espiritualitat i religiositat que tenim aquí al sud, i crec que es pot rastrejar en la música . No és que el flamenc vingui de la música negra però probablement molts pals del que avui significa el flamenc tenen una base molt important en balls que van portar a Andalusia els esclaus negres".
lavozdelsur.es (1-11-2016)