KARNAWAL

Karnawal - Tráiler español

Llengües Espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi

El Cabra és un adolescent rebel que viu amb la seva mare al nord de l’Argentina, a la frontera amb Bolívia. Somia convertir-se en ballarí professional de Malambo, el ball folklòric dels gautxos. Mentre es prepara per a la competència més important de la seva vida, rep la visita inesperada del seu pare, el Corto, un estafador que acaba de sortir de la presó uns dies amb un permís. El Corto porta el Cabra i la seva mare a un misteriós viatge per les carreteres andines on es tornen a retrobar. Però el Cabra i la seva mare es veuran embolicats en situacions violentes i criminals El Cabra haurà d'abandonar el seu pare per seguir amb els seus somnis? (FilmAffinity)

Premis i seleccions

33 premis:

Premis de l’Associació de Crítics de Cinema d’Argentina 2022: Còndor de Plata a la millor òpera Prima, Còndor de Plata al millor actor secundari (Alfredo Castro), Còndor de Plata a la millor actriu secundària (Mónica Lairana) i Còndor de Plata al millor vestuari (Gabriela Varela Laciar - Regina Calvo)

Festival Internacional de Cinema de Guadalajara 2020: millor director i millor actor al concurs iberoamericà,  premi MEZCAL al millor actor (Alfredo Castro) i premi MEZCAL al millor director

Festival de Cinema Espanyol de Màlaga 2021: millor pel·lícula iberoamericana i millor actor secundari (Alfredo Castro)

Festival de Cinema Llatinoamericà de Tolosa: premi Cinema en Construcció 2020 a la millor pel·lícula i menció especial del Jurat Coup de Coeur 2021 (Alfredo Castro - Juan Pablo Félix - Edson Sidonie)

Festival Internacional de Cinema de Santiago – SANFIC 2021: premi al millor actor (Martin Lopez Lacci) en la competició nacional

 ...  i 16 nominacions

Crítica

Alfredo Castro: “El neoliberalisme va intentar aixafar el folklore dels pobles originaris”

L'actor xilè protagonitza Karnawal, a les ordres de Juan Pablo Félix i amb Martín López Lacci, en una mena de Billy Elliot gautxo i estepari de captivadora factura

Per explicar la importància a Xile d'Alfredo Castro (Santiago, 1955), només cal remetre's al plebiscit sobre la nova Constitució que s'està donant al país i com el seu rostre va ser un dels principals reclams de la campanya d'un «aprovament» que va arrasar a les urnes. El carisma de l'actor, versat primer en aquelles telenovel·les de les quals qualsevol renegaria covard però ell llueix com medalles de guerra, esclata de joia verinosa a Karnawal, l'estepària pel·lícula de l'argentí Juan Pablo Félix que es va presentar [...] al Festival de Màlaga.

Rodada a la frontera entre l'Argentina i Bolívia, en aquest erm ple de portadors i camells eventuals que de vegades trafiquen amb cocaïna i l'endemà amb arròs i llenties, el film explica la història del “Cabra”, una mena de Billy Elliott silent que només surt de la seva letargia adolescent quan practica el malambo, una disciplina gairebé oblidada del folklore gautxo. Castro interpreta amb el seu manierisme i saber fer habitual El Corto, pare de la criatura i expresidiari, que surt de la presó just quan s'està celebrant el “Karnawal” (resultat de la barreja entre el quítxua i l'espanyol) que dona nom al film.

La pel·lícula, que es recolza en la bellesa arrabassadora del “zapateado” per oferir a l'espectador una infinitat d'imatgeria folklòrica, és també una reflexió sobre la masculinitat per rèplica o, més aviat, el desenvolupament d'aquesta en absència d'una figura paterna si ens remetem a allò tradicional. El ball és només una excusa perquè els silencis siguin la millor transmissió de l'angoixa adolescent, en aquest “no parlo perquè no tinc res a dir” en el qual neden els xavals de l'edat del personatge de Martín López Lacci i que als altres ens sona a etapa transitòria. No es tracta tant de desafiar l’establert, encara que també, sinó de buscar un punt de suport sobre el qual generar-nos una pròpia personalitat. En definitiva, el ball com a mitjà i no com a fi. I aquí hi ha precisament l’esplendor del film, que fa servir l'art com a catalitzador d’allò subversiu i de “matar” aquest pare, per carismàtic que sigui, que interpreta el gran baró xilè de l'actuació.

Matías G. Rebolledo 4/10/2021 - larazon.es/cultura

Tipus de sessió: 
Presencial

Sessions presencials programades

diumenge 21 abr. - 16.30
Sala: 
Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Juan Pablo Félix
Fotografia 
Ramiro Civita
Intèrprets 
Martin Lopez Lacci
Alfredo Castro
Mónica Lairana...
Durada 
97 min
País 
Argentina
Bolívia
Brasil
Mèxic
Noruega
Xile
Gènere 
Drama
Música 
Leonardo Martinelli