Niebla

Títol original 
Haemoo
Títol en castellà 
Niebla

NIEBLA - Tráiler español en HD

Fitxa tabs

Sinopsi

Basada en fets reals, la pel·lícula narra la història de Kang, el capità d'un vaixell de pesca. Quan el propietari de la nau vol vendre-la, Kang decideix comprar-la tot i que la pesca és insuficient. El capità comença a desesperar-se quan es queda sense diners. Kang es veurà obligat a emprendre un negoci arriscat: transportar immigrants il·legals procedents de la Xina fins a Corea. Però durant una nit de tempesta un succés provocarà la catàstrofe i, per tant, portarà la tripulació a un ambient de bogeria. (Sensacine)

Premis i seleccions

Premis de Cinema Asiàtic 2015; nominada a millor actriu secundària (Ye-ri Han)

Baek Sang Art Awards 2015: premi a millor nou actor (Yoo-chun Park), i nominada a millor actriu secundària (Ye-ri Han) i millor guió

Blue Dragon Awards 2014: millor nou actor (Yoo-chun Park) i millor direcció d'art, i nominada a millor actriu secundària (Ye-ri Han), a millor nou director, a millor guió i a millor direcció de fotografia

Buil Film Awards 2015: millor direcció de fotografia

Associació de Crítics de Cinema de Busan (BCFA) 2014: millor nou actor (Yoo-chun Park) i millor nou director

Fantasporto 2015: Premi de la Setmana dels Directors a millor director i Gran Premi de la Secció Orient Express, i nominada a millor pel·lícula

Film Club's The Lost Weekend 2016: millor director

Premis Grand Bell, Corea del Sud 2014: millor nou director, i nominada a millor actriu secundària (Ye-ri Han), a millor nou director, a millor direcció de fotografia i a millor il·luminació

Festival Internacional de Cinema de Hawaii 2014: Orquídia d’Or a narrativa

KOFRA Film Awards 2015: millor nou actor (Yoo-chun Park)

Premis de l’Associació Coreana de Crítics de Cinema 2014: millor nou actor (Yoo-chun Park)

Premis de l’Associació Coreana d’Actors de Cinema 2014: Premi Popular Star (Yoo-chun Park)

Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià 2014: nominada a la Concha d’Or a millor pel·lícula

Crítica

Infern en alta mar

Shim Sung-bo debuta en la direcció amb Niebla, coescrita amb Bong Joon-ho, amb qui també elaborarà el guió de Memories of Murder. Lluny de ser merament anecdòtic, les imatges de Niebla rebel·len, de principi a fi, la col·laboració entre tots dos alhora que suposen una magnífica carta de presentació per al debutant.

Niebla ens situa a finals dels anys noranta. El capità d'un vaixell de pescadors, que compta amb una tripulació de sis homes, veu com el seu negoci es troba en perill: el vaixell gairebé no se sosté, la venda de peix ha disminuït. Endeutat i sense gaires possibilitats, accepta transportar un grup d'immigrants il·legals xinesos a Corea. Després, vindrà la tragèdia. Durant un breu pròleg de presentació, Shim Sung-bo ens presenta la situació mitjançant pinzellades, prou com per prendre consciència d'una situació límit que, no podria ser d'una altra manera, conduirà a una de pitjor. El to és distant, fins i tot amable. Mitjançant una posada en escena mil·limètrica en la construcció dels enquadraments, que es manté durant tot el metratge, el director manté la mirada des d'una certa fredor objectiva que busca l'exposició dels personatges i de la situació; després, una vegada que els immigrants es trobin al vaixell, i amb el començament d'una història d'amor, introdueix una calidesa més gran al relat que, no obstant això, no és sinó l'avantsala de l'explosió del gran drama.

Així, Shim Sung-bo modula perfectament el ritme narratiu i l'atmosfera d'una pel·lícula que ens encamina cap a un infern físic que, però, és extrapolació d'unes consciències alterades per la barbàrie. Mitjançant un relat tan físic i corpori com interior i metafòric, la pel·lícula ens introdueix en un infern en el moment en què la tragèdia assola el vaixell, amb aquesta boira que l'envolta i que crea un marc magnífic, asfixiant, convertint els homes en fantasmes en vida. Però, alhora, com a metàfora d'una crisi econòmica que condueix a la desesperació més inhumana, la pel·lícula funciona perfectament, com ho fa en el pla humà, mostrant uns personatges canviants que, tancats en un espai sense sortida i, a més, envoltats d'aquesta boira que dissipa els contorns físics del que els envolta, acaben atrapats no només físicament, sinó també de manera interna. Pels seus actes, per les seves conseqüències. Per aquest motiu el cineasta juga tant amb diferents plans per, en cada moment, tancar els personatges: en ells mateixos, en l'espai que habiten.

Modulada de manera enèrgica, la pel·lícula resulta aterridora pels actes més cruels, perquè resulten pròxims, portant allò gairebé anecdòtic a uns llocs que ens semblen massa propers avui dia. La violència física resulta feridora, però no tant com alguns pensaments, com aquesta sensació que un home pot deshumanitzar-se de manera senzilla quan ha perdut tot respecte cap a la vida i el cos aliè. I així, el que queda és un fantasma, com el jove que al final, anys després, creu veure aquella jove que va aconseguir salvar.

El millor: La segona part de la pel·lícula, quan el relat es torna més agressiu.

El pitjor: Tot i que la història d'amor entre els dos joves serveix de perfecte contrapunt, en determinats moments sembla una mica forçada.

Israel Paredes – sensacine.com

Sala: 
CineBaix Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Shim Sung-bo
Bong Joon-ho
Fotografia 
Kyung-pyo Hong
Intèrprets 
Kim Yoon-seok
Park Yoo-chun
Ye-ri Han
Seong-kun Mun
Sang-ho Kim
Hee-jun Lee
Seung-mok Yoo
In-gi Jeong
Kyung-Sook Jo
Durada 
111 minuts
País 
Corea del Sud
Gènere 
Ficció (drama)
Secció de La Mostra