PAPICHA. SUEÑOS DE LIBERTAD

Títol original 
PAPICHA

PAPICHA, SUEÑOS DE LIBERTAD - VOSE

Llengües Francès i àrab, amb subtítols en espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi

Algèria, 1997. El país està en mans de grups terroristes que busquen instaurar un estat islàmic i retrògrad. Les dones són les que més es veuen afectades per les seves noves lleis, amb les quals els líders busquen controlar els seus cossos i la seva manera de comportar-se en societat. Quan la situació comença a anar més enllà del que les dones poden suportar, la Nedjma, una jove estudiant a qui l’apassiona el món de la moda, decideix defensar les noies adolescents celebrant un certamen de moda que desafia totes les normes establertes. (Filmaffinity)

Premis i seleccions

Festival de Canes 2019: nominada al premi Un Certain Regard

Festival Internacional de Cinema d’El Gouna 2019: premi a la millor pel·lícula àrab i nominada al Golden Star

Festival Internacional de Cinema de Valladolid 2019: nominada a l’Espiga d’Or com a millor pel·lícula

Crítica

17/05/2019 - CANES 2019: 2019.05.17 - Amb el seu primer llargmetratge, Mounia Meddour mostra els moments més ombrívols de la guerra bruta a Alger des del punt de vista d'una jove àvida de llibertat

"Obeeix o ja ho veuràs". Als anys 90, la guerra bruta que enfronta el govern i l'islamisme afecta tota la societat algeriana. Mounia Meddour, basant-se en els seus propis records, ens mostra aquesta època ombrívola a través dels ulls d'una jove plena d'energia i esperança. El primer llargmetratge de la directora algeriana, Papicha, va ser presentat a la secció Un Certain Regard del 72è Festival de Canes.

La Nedjma (Lyna Khoudri), la Papicha ("noia maca", en algerià) que dona nom a la pel·lícula, és una estudiant universitària de tercer de Francès, de caràcter indomable i que no dubta a transgredir les normes per gaudir de la seva passió per la moda. A la nit, la seva amiga Wassila (Shirine Boutela) i ella, amb la complicitat del guàrdia que mira cap a un altre costat, s’escapen del campus universitari on viuen i agafen un taxi fins a una discoteca on venen els seus vestits als lavabos. Pel camí, es maquillen, fumen i ballen al ritme de la música, posant-se ràpidament el hijab quan passen per un control militar de carretera. L'ambient a Alger és ombrívol; la ràdio no fa més que enumerar atemptats; els murs estan plens de cartells apel·lant a l'ús del hijab; a les universitats, grups d'integristes envaeixen les classes acusant els professors de "pervertir les ments dels joves"; i cada vegada són més els que volen exiliar-se.

Però la Nedjma no vol marxar del país que estima i no es deixa acovardir pel discurs masclista, tant ella com la Wassila són més de camisa de dormir de puntes i tanga de lleopard; i no dubten a burlar-se afectuosament de la seva companya d'habitació, la pia Samira (Amira Hilda Douaouda). Però aquesta actitud fanfarrona es veurà interrompuda violentament per l'assassinat de la germana de la Nedjma, una periodista compromesa. Destrossada, però negant-se a oblidar els seus ideals, la Papicha decideix organitzar al campus universitari una desfilada de moda de haiks (una peça rectangular que cobreix tot el cos). A mesura que s'acosta el gran dia, els advertiments i les amenaces se succeeixen: "cobreix-te abans que el que et tapi sigui un sudari".

Aquest retrat feminista ens sedueix per la seva energia, la seva frescor i el carisma de la seva actriu principal; sense buscar grans matisos, la pel·lícula aconsegueix representar fidelment l'angoixant clima d'Algèria als anys 90: els matrimonis concertats, la incessant escalada de violència o l'opressió que pateixen les dones, principals víctimes de l'adoctrinament ("les concentracions de dones els divendres, són pecat"). La representació d'una joventut davant la disjuntiva de l'exili o el sofriment i la determinació d'una jove heroïna infatigable creen una pel·lícula senzilla i efectiva el tema principal de la qual, ja un clàssic (representat a Mustang, per exemple), és un bonic homenatge a aquells que perseveren davant l'adversitat i somien un món millor.

Fabien Lemercier – cineuropa.org

Tipus de sessió: 
Presencial

Sessions presencials programades

dissabte 11 nov. - 21.15

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Fadette Drouard
Mounia Meddour
Fotografia 
Léo Lefèvre
Durada 
106
País 
Algèria
Bèlgica
França
Qatar
Gènere 
Ficció
Música 
Rob
Secció de La Mostra