SIRA

SIRA Trailer – 2024 New African Film Festival

Llengües Francès i ful, amb subtítols en català

Fitxa tabs

Sinopsi

Després d'un atac brutal, una jove nòmada anomenada Sira es nega a rendir-se al seu destí sense lluitar i s'enfronta al terror islamista. (FilmAffinity)

Premis i seleccions
  • Festival Internacional de Cinema de Berlín 2023: premi del públic
  • African Movie Academy Awards 2023: premi AMAA a la millor direcció (Apolline Traoré), premi AMAA al millor so (Vianney Aube)
  • Festival Panafrican du Cinéma et Télévisión de Ouagadougou (FESPACO) 2023: Etalon d'Argent en el concurs de llargmetratges de ficció

Més 7 nominacions.

Crítica

27/02/2023 - BERLINALE 2023: La cinta d'Apolline Traoré, guanyadora del Premi del Públic a Panorama, transcendeix els límits de la premissa gràcies al seu extens fons polític i les seves intenses interpretacions

Tot i que, sobre el paper, no sona com una de les grans favorites, és fàcil entendre per què Sira, de la directora burkinesa Apolline Traoré, ha guanyat el Premi del Públic per a una pel·lícula de ficció a la secció Panorama de la Berlinale. Ambientada en un lloc exòtic i amb una orgullosa dona africana com a protagonista, que lluita incansablement contra l'adversitat, la narració directa amb un rerefons polític apressant, que gairebé no requereix explicació, i el fet poc freqüent que es tracti d'una pel·lícula africana per a tots els públics, podrien ser factors importants a considerar per un distribuïdor atrevit.

El personatge titular, interpretat per Nafissatou Cissé, forma part d'una tribu nòmada fulani, que trobem viatjant en camell a través del Sahel. Tot i que aquesta vasta regió subsahariana s'estén des d'una costa del continent a l'altra, l'espectador pot deduir que probablement ens trobem en algun lloc entre Mali i Burkina Faso.

Aquesta tribu musulmana es dirigeix a un poble on la Sira es casarà amb un granger cristià, Jean-Sadi (Abdramane Barry). Quan el Moustapha (Mike Danon) s'enfronta al seu pare, Tidiane (Seydou Diallo), el cap de la tribu, li contesta que l'amor és el més important. A més, al llogaret estarien protegits de les milícies i els terroristes que governen la regió.

Malauradament, no arriben gaire lluny abans que un d'aquests grups els ataqui i mati tots els homes, mentre el líder terrorista, Yere (Lazare Minoungou), viola la Sira i l'abandona al desert. Malgrat tot, la dona aconsegueix sobreviure i arribar al campament dels terroristes, robant menjar i aigua a la nit i amagant-se entre les implacables roques durant el dia.

Aquí se'ns presenta la cèl·lula terrorista: mai no s'esmenta directament pel seu nom, però el Yere té una bandera de l'ISIS a la seva tenda. El vell i experimentat Karim (Ildevert Meda) està aconseguint armes i entrenant nous reclutes, mentre que el Moustapha reapareix com un oportunista amb ànsies de poder. Un grup de dones són portades al campament com a esclaves sexuals i la Sira aconsegueix que l'ajudin, però també descobreix que està embarassada. La mida de la seva panxa ens servirà com a marcador temporal, i només al final descobrirem si això la porta al territori de Medea, en una escena tensa i explosiva que no desentonaria en una pel·lícula d'acció nord-americana.

Traoré ha concebut la història d'una manera intel·ligent i honesta. El públic no necessita saber els detalls sobre aquesta complicada regió, ni sobre les aliances tribals i religioses: es tracta d'una narració directa, amb temes fàcilment reconeixibles i unes dinàmiques interpersonals clares. Els colors brillants que vesteix la Sira ofereixen un contrast amb els xadors negres de les dones maltractades pels terroristes.

La directora retrata els herois i els dolents amb la mateixa economia, encara que el Moustapha de Danon destaca com el personatge més problemàtic i conflictiu. El Jean-Sadi de Barry resulta força inútil, demostrant que la Sira seria capaç de protegir-lo a ell, i no al revés. Cissé atrapa el públic amb la seva compromesa interpretació, fent que la pel·lícula resulti més commovedora que un simple relat de violació i venjança, i encara que algunes de les accions que li imposa el guió requereixen una certa suspensió d'incredulitat, la transformació de l'actriu ho compensa amb escreix.

Traoré i el director de fotografia Nicolas Berteyac dissenyen escenes desèrtiques amb múltiples capes, que requereixen una complexa coreografia en què participen nombrosos personatges, animals i vehicles que omplen els plans generals, mentre que la muntadora Sylvie Gadmer els combina hàbilment amb intensos primers plans, sobretot els de la Sira i el Moustapha.

Vladan Petkovic – cineuropa.org

Tipus de sessió: 
Presencial

Sessions presencials programades

dissabte 8 jun - 16.30
Sala: 
Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Apolline Traoré
Fotografia 
Nicolas Berteyac
Intèrprets 
Nafisatou Cisse
Mike Danon
Lazare Minoungou
Abdramane Barry
Ruth Werner
Ildevert Meda
Nathalie Vairac
Oumou Ba
Seydou Diallo
Augusta Palenfo
Landy Noura Gala
Kétoura Simpore
Naomie Nemlin
Leila Tall
Durada 
122 min
País 
Alemanya
Burkina Faso
França
Senegal
Gènere 
Drama
Música 
Cyril Morin