TILL, EL CRIMEN QUE LO CAMBIÓ TODO

Títol original 
TILL

TILL Trailer (2022) SUBTITULADO [HD]

Llengües Anglès, amb subtítols en espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi

Biografia d'Emmett Till, un adolescent negre que va ser brutalment assassinat als 14 anys a Mississippi el 1955. La propietària d'una botiga local va afirmar haver-se sentit ofesa pel noi, que, després de la declaració, va ser covardament linxat per un grup d'homes. El fet que els assassins fossin absolts va causar una commoció nacional i va impulsar moviments contra la violència cap als negres al país. (Sensacine)

Premis i seleccions

21 premis:

  • Festival Internacional de Cinema de Santa Bàrbara 2023: premi Virtuoso (Danielle Deadwyler)
  • Premis Satèl·lit 2023: millor actriu en una pel·lícula dramàtica (Danielle Deadwyler)
  • Associació Afroamericana de Crítics de Cinema (AAFCA) 2023: millor actriu (Danielle Deadwyler), millor cara emergent (Jalyn Hall, compartit amb Bruiser) i premi Impacte
  • Premis Black Reel 2023: millor actriu (Danielle Deadwyler) i millor guió
  • Premis AARP Movies for Grownups 2023: millor pel·lícula intergeneracional
  • Aliança de Dones Periodistes de Cinema 2023: millor actuació d'innovació femenina (Danielle Deadwyler)
  • Festival Internacional de Cinema de Palm Springs 2023: premi al rendiment innovador (Danielle Deadwyler)
  • Premis de la Societat de Crítics de Cinema de San Diego 2023: millor actriu (Danielle Deadwyler)
  • Associació de Crítics de Cinema de Geòrgia (GAFCA) 2023: premi Oglethorpe a l'excel·lència en el cinema de Geòrgia
  • Premis Image (NAACP) 2023: millor interpretació revelació (Jalyn Hall)
  • ReFrame 2023: millor pel·lícula
  • Premis Gotham 2022: millor actriu (Danielle Deadwyler)
  • Festival de Cinema de Filadèlfia 2022: premi del públic de narrativa
  • National Board of Review, EUA 2022: millor interpretació femenina (Danielle Deadwyler) i premi a les deu millors pel·lícules
  • Premis del Cercle de Crítics de Cinema de Dones 2022: premi Courage in Acting (Danielle Deadwyler) i premi Josephine Baker
  • Premis del Cercle de Crítics de Cinema Negre 2022: millor actriu (Danielle Deadwyler)

Més 84 nominacions.

Crítica

Fer bip en comptes de bop

[...] Una història basada en fets reals, amb la qual resulta fàcil empatitzar, ja que som davant d'un racisme ferotge que condueix a l'assassinat d'una criatura que amb prou feines té 14 anys, un pur linxament que coincideix gairebé en el temps amb altres dos ocorreguts a la zona. I seguim una mare coratge, que amb el suport de la NAACP (Associació Nacional per al Progrés de les Persones de Color), afronta el risc de viatjar a Mississipi per testificar en el judici, sabent que està en perill la seva integritat física, i que en qualsevol cas s'arrisca a patir el menyspreu d'una població blanca que amb mirada esbiaixada pels seus prejudicis, s'inventa el seu relat, tot seria pura manipulació dels polítics progressistes de torn, davant d'un pur cas penal. Com suggereix el subtext d'una cançó de Dizzy Gillespie que ballen mare i fill en una escena, “He Beeped When He Shoulda Bopped,” sortir-te mínimament del “guió” que segueixen els qui discriminen, té conseqüències.

Ningú no pot dubtar de l'interès del que s'explica, i que hi ha moments de gran força dramàtica, com el de la mare davant del cos del seu fill sense vida. Però la narració de Chinonye Chukwu a partir d'un guió de Michael Reilly, Keith Beauchamp i ella mateixa, funciona desigualment, amb escenes reiteratives en què es perd força i una música a estones una mica emfàtica, o un inici en què resulta massa obvi que no està preparant pel que s'acosta. O sigui, l'emoció està més en la força del que s'explica –encara que molts films han abordat abans la discriminació racial als Estats Units– que no pas en la manera de fer-ho. Per exemple, recórrer diverses vegades a escenes oníriques en què la Mamie veu l’Emmet, les converses d'ella amb la seva mare, els retrets d'ella al parent que no va saber defensar el seu fill, la seva declaració en el judici, al principi amb els ulls tancats... Alguna cosa no acaba d'estar ben greixada en aquests passatges.

El protagonisme correspon a Danielle Deadwyler, que convenç en línies generals com a dona trencada i alhora determinada en el que vol fer, i ho fa bé el noi de 14 anys Jalyn Hall, que dona vida al fill. Bastant pobre és el personatge de la mare de la Mamie que interpreta Whoopie Goldberg, que és també productora del film.

José María Aresté – decine21.com

Tipus de sessió: 
Presencial

Sessions presencials programades

dissabte 27 maig - 18.20
Sala: 
Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Guió Keith Beauchamp
Chinonye Chukwu
Michael Reilly (autobiografia: Simeon Wright)
Fotografia 
Bobby Bukowski
Intèrprets 
Interpretació Danielle Deadwyler
Jalyn Hall
Frankie Faison
Haley Bennett
Whoopi Goldberg
John Douglas Thompson
Sean Patrick Thomas
Jamie Renell
Kevin Car-roll
Roger Guenveur Smith...
Durada 
131 min
País 
Estats Units
Gènere 
Drama
Música 
Abel Korzeniowski