[...]
L'opressió com a tradició
Hi ha coses que estan tan arrelades que sembla que sempre han estat aquí i, per desgràcia, que hi seran. Una d'elles és la repressió de les dones a la societat indonèsia, eix central de Before, Now & Then, en què se'ns mostra com això s'ha acabat convertint en tradició, per això el títol de la pel·lícula, ja que les dones d'abans, ara i després s'han de mantenir perfectes i al servei dels seus marits com a obedients mares i mullers.
Lluny de ser una pel·lícula emocional, sorgida del dolor de la cineasta per com viu la dona al seu país, opta per explicar-ho d'una forma continguda i immersiva, on no hi manca la part tràgica, i en la qual destaca tant la fotografia com l'estructura de la història, encara que per moments pugui ser excessivament lenta. Aquest ritme pausat juga en contra seva en alguns moments però, curiosament, també a favor seu, ja que potser l'espectador acabi desesperat per la durada d'escenes que no van a cap lloc concret, però tot forma part d'un pla minuciós per desenvolupar de la millor manera possible el personatge principal, mostrant-se com un llibre obert a l'espectador, encara que amagui molts secrets (sota el seu monyo) als altres personatges.
Kamila emfatitza més la història mitjançant símbols visuals i l'ús del moviment, tot per fer encara més personal aquesta història de submissió de la dona per part de l'home, però també d'autolimitació de les dones, incapaces de poder expressar lliurement els seus problemes, tancades en si mateixes, i això es reforça a la pel·lícula per la limitació de moviments dels actors, amb moltes escenes que se senten teatrals. Sovint, Before, Now & Then sembla una versió indonèsia d'In the Mood for Love, de Wong Kar-Wai, pel to i la textura de moltes escenes que semblen haver estat filmades a través d'un vel, però també per tot allò que amaguen les emocions reprimides, sense oblidar-nos de l’ús de la música, combinant estils molt diferents.
[...]
David Pérez – noescinetodoloquereluce.com
Podeu llegir la crítica sencera a https://noescinetodoloquereluce.com/2022/10/67-seminci-critica-before-no...