Intrigues i passions al vell regne d'Alger
Adila Bendimerad, té una força actoral arrabassadora, i darrere de la càmera posseeix enormes virtuts narratives i excel·lent gust estètic
Alger i Rabat, una disputa històrica per l'hegemonia al nord d'Àfrica
L’actriu protagonista d’aquest drama històric molt sorprenent és Adila Bendimerad, que també és la guionista i la directora amb Damien Ounouri. A la pantalla, on encarna la reina Zaphira, té una força arrabassadora, i en l'escriptura i darrere de la càmera posseeix enormes virtuts narratives i excel·lent gust estètic per a l'elaboració de la frase, el pla i la construcció de les seqüències. La pel·lícula se segueix, es veu i se sent amb gran interès i la fusió de l'aroma fulletonesca del relat, amb els fets històrics i amb una temperatura tràgica gairebé shakespeariana la converteixen en molt interessant i agradable.
La data clau de la història és 1516, a l'Alger presa anys abans per tropes espanyoles i 'alliberada' aquest any per pirates barbarescos comandats per Jeyreddin, anomenat 'Barba Roja', i el seu germà Aruj. La trama se centra en un poderós triangle, el rei Salim Toumi, la seva dona Zaphira i el temut i ambiciós Aruj, i en les constants intrigues palatines per les disputes del poder. Exquisida l'ambientació d'interiors, la planificació, l'atmosfera, la llum, i també la vistositat d'exteriors i l’àgil narrativa de batalles, discòrdies, romanços i insídies.
L'argument està parcel·lat en actes, i cadascun es presenta amb la seva frase pertinent que al·ludeix als interiors de la trama; tan modern en el seu tractament de la intriga, dels punts clau de la història, i tan clàssic en la seva forma de narrar, que et manté enganxat al teixit argumental i al particularíssim atractiu d'Adila Bendimerad, que esprem el drama, i també l'actor Dali Benssalah, que encarna el complex i brut Aruj, i Nadia Tereszkiewicz (recentment va protagonitzar Mi crimen, de François Ozon), en el paper curt però afilat de 'favorita' d'Aruj.
És una aproximació més novel·lesca que històrica a la construcció geopolítica del nord d'Àfrica i la Mediterrània, amb forts i passionals personatges, feta amb un bon engranatge de components bèl·lic, líric i tràgic i que té un lleuger gust de pel·lícula diferent fins i tot dins del que és convencional.
Oti Rodríguez Marchante – abc.es