‘The Reports on Sarah and Saleem’: l'equilibri del poder a Jerusalem
2018.02.05 - La segona pel·lícula de Muayad Alayan és un drama marital tens que va guanyar el Premi del Públic Hubert Bals Fund al Festival Internacional de Cinema de Rotterdam
Jerusalem va estar al mig del conflicte entre Israel i Palestina des de molt abans que el president Trump compliqués molt més la situació. El furor que va esclatar quan el president Trump va reconèixer Jerusalem com la capital d'Israel només serveix per aconseguir que els esdeveniments capturats a la segona pel·lícula de Muayad Alayan semblin més vitals i profètics. The Reports on Sarah and Saleem, que es va projectar en competició al Festival Internacional de Cinema de Rotterdam (IFFR) i va guanyar el Premi del Públic Hubert Bals Fund, mostra una ciutat de comunitats que coexisteixen on el poder i la influència són exercits per una força dominant sobre l'altra.
Amb un llibret excel·lent per part del germà del director, Rami Alayan, que va guanyar el Premi Especial del Jurat a l’IFFR, The Reports on Sarah and Saleem és un drama intel·ligent que desentranya de manera experta la relació sexual entre els adúlters Sarah (Sivane Kretchner), una jueva propietària d'un cafè, i Saleem (Adeeb Safadi), un repartidor àrab, fins arribar a un thriller amb ramificacions de natures política i social. Els seus cònjuges es fan conscients dels enganys de les seves parelles després que Saleem i Sarah es barallin a Betlem, i les conseqüències d'aquesta escaramussa aconsegueixen que Saleem es converteixi en l'objectiu de les forces de seguretat israelianes.
La transició de l’enamoriscament a la baralla també veu un canvi en l'enfocament de la pel·lícula vers els cònjuges de Sarah i Saleem: l'oficial de l'Armada d'Israel, David (Ishai Golan), i l'embarassada, Bisan (Maisa Abd Elhadi). Les reaccions dels cònjuges són un balanç fascinant de patiment i lleialtat ja que accepten la manera en què el vessant públic de l’enamoriscament afectarà les seves pròpies vides i carreres. Hi ha amor i odi en les seves respostes. La naturalesa teatral del llibret, que conté miques del mestre iranià Asghar Farhadi, compta que els actors donin el seu màxim potencial i els quatre líders, així com amb el paper de Hanan Hillo com l'advocat de Saleem, Maryam; i ens ofereix actuacions matisades que ajuden a tirar de la història en diferents direccions.
Tan intrigant com la trama és la imatge il·lustrada de Jerusalem, una ciutat on el poder administratiu està en mans de les forces israelianes que poden inventar denúncies falses quan els sembli convenient. Sarah posseeix la clau del destí de Saleem i segurament no és una casualitat que en els seus treballs, Saleem sigui el repartidor del seu exitós negoci. L'equilibri de poder és evident per tot arreu. Bisan, en la seva lluita per justícia per al seu espòs, depèn de la bona voluntat d'altres, però un contrapunt és que David afronta les conseqüències de la seva pròpia carrera sobre la traïció de la seva esposa. És un panorama amb girs i canvis que recorden el cinema de Sydney Pollack. Aquesta és una pel·lícula que segurament serà projectada en molts festivals i trobarà públic a tot arreu.
Kaleem Aftab – cineuropa.org