2019.05.15 - CANES 2019: Waad Al-Kateab i Edward Watts presenten a Canes un documental sobre Síria després del seu èxit als festivals SXSW i Hotdocs
L'impressionant documental de Waad Al-Kateab i Edward Watts, titulat For Sama, es presenta al Festival de Canes en projecció especial i arriba al passeig de la Croisette amb avalada reputació després de guanyar el Premi de l'Audiència i el Premi a Millor Documental al South by Southwest Film Festival i el Premi Especial del Jurat a Documental Internacional del Hotdocs.
És evident per què aquest documental ha tingut tant d’èxit. Ambientat en la guerra civil siriana, relata la tràgica història d'un dissident a Alep, l'únic somni seu és enderrocar el règim d'Assad i viure en democràcia. Darrere de la càmera hi ha Waad Al-Kateab, estudiant de màrqueting a la universitat d'Alep quan van començar les protestes contra la dictadura la Primavera Àrab de 2011. Durant cinc anys, Al-Kateab va gravar la destrucció de la ciutat, veient com els seus somnis queien juntament amb els edificis.
La codirectora va començar a guanyar popularitat amb els seus reportatges per al canal britànic Channel 4 titulats Inside Aleppo que mostraven la crisi humanitària que patia el país. En aquesta pel·lícula l'acompanyem en el seu viatge personal, la veiem casar-se i tenir una filla, Sama.
La pel·lícula, titulada For Sama, és una carta dirigida a la seva filla, explicant-li per què la seva mare es va unir a la revolució i va decidir quedar-se a viure a Alep a l'hospital de campanya on el seu pare, Hamza, treballa com a metge, tot i el perill que corren i de veure com tants amics han perdut la vida. For Sama destaca d'entre la majoria dels documentals sobre Síria perquè analitza de forma brillant les motivacions dels que van decidir quedar-se a les zones afectades per la guerra, una història que podria succeir en qualsevol part del món.
La bogeria d'aquesta situació és encara més evident quan la família va a Turquia a visitar un familiar malalt i torna a Síria, amb el nen acabat de néixer, esquivant bombes i tirotejos pel camí. La pel·lícula està plena d'imatges impactants, algunes terribles, com els cossos inerts als rius, però també d'altres més felices, com el casament de la protagonista.
De tota manera, la pel·lícula pateix una tara important: no aconsegueix analitzar el que passa a Síria i en el món àrab des d'un punt de vista polític. Les protestes de 2011 a Síria semblen ocórrer sense cap relació amb la resta de moviments del Nord d'Àfrica. No s'hi esmenta la influència d'Occident, que subministra armes tant als rebels, com (encara més preocupant) als islamistes que recluten civils per enderrocar el règim. Cegament, es creu que Rússia és l'únic enemic, sense tenir en compte el context internacional ni quines podrien ser les veritables raons dels russos per aliar-se amb Assad. És comprensible que la situació política no sigui una prioritat per a Waad Al-Kateab, que pateix físicament les conseqüències de la guerra, però a posteriori seria factible fer una anàlisi macropolítica de la situació. Edward Watts, el tantes vegades premiat director britànic, codirigeix aquesta pel·lícula per crear una impactant història sobre la guerra.
Kaleem Aftab – cineuropa.org