Adam

Títol original 
Adam

ADAM Clip | TIFF 2019

Llengües Àrab, amb subtítols en espanyol
ESTRENA A CATALUNYA

Fitxa tabs

Sinopsi

L’Abla regenta una modesta pastisseria a la seva llar de Casablanca on viu sola amb la seva filla Warda de 8 anys. Quan la Samia, una jove dona embarassada, truca a la seva porta, l’Abla no s'imagina que la seva vida està a punt de canviar per sempre. Una trobada fortuïta entre dues dones les durà a totes dues a fer una aventura essencial per determinar qui són en realitat. (Filmaffinity)

Premis i seleccions

Festival de Canes 2019: nominada al Queer Palm i al premi Un Certain Regard

Festival Internacional de Cinema de Chicago 2019: nominada al Gold Hugo en la competició de nous directors

Festival Internacional de Cinema de Durban 2019: premi a la millor actriu (Nisrin Erradi) i nominada a millor pel·lícula en la competició internacional

Festival Internacional de Cinema d’El Gouna 2019: guanyadora de la Golden Star i nominada a la Golden Star en la competició de llargmetratges narratius

Festival Internacional de Cinema de Melbourne 2019: nominada al Premi del públic com a millor obra narrativa

Festival Internacional de Cinema de Valladolid 2019: nominada al Golden Spike com a millor pel·lícula

Crítica

2019.05.01 - CANES 2019: Maternitat, amistat i el lloc de la dona en la societat marroquina es combinen en l'exquisit debut de Maryam Touzani

Adam, de la directora marroquina Maryam Touzani, és una bonica història sobre l'amistat entre una perruquera soltera i embarassada i una mare vídua, que s'ha projectat a la secció Un Certain Regard del Festival de Canes. Sorprenentment, la pel·lícula tracta temes tabú en el món àrab d'una manera tan amable i tendra que el subversiu ventre és gairebé imperceptible. Adam funciona tan bé com el principi d'una amistat en circumstàncies improbables.

La Samia (Nisrin Erradi) truca a diverses portes per aconseguir feina. Una d'elles és la de l’Abla (Lubna Azabal), una vídua que viu amb la seva filla de vuit anys, la Warda (Douae Belkhaouda). Malgrat les seves reserves, l’Abla acull la Samia a casa seva durant una nit. Aviat es fa evident que la Samia està embarassada d'un fill natural i que se n'ha anat de la seva ciutat per tenir en secret el seu nadó a Casablanca i donar-lo en adopció després del part. Com es va quedar embarassada és un misteri, però Touzani no permet que el públic prejutgi la Samia.

L’Abla també té problemes. És una vídua, propietària d'una fleca, que intenta conciliar la seva feina amb la cura de la seva filla. S'ha tancat al món exterior i rebutja les propostes romàntiques d'un encantador client per por de ser tractada com a presa. En aquesta societat, algunes persones veuen les vídues joves com un joc net, ja que no tenen un home que les protegeixi i ja no estan sota la mirada dels seus pares. Un aspecte negatiu és que el to general de la interpretació d'Aziz Hattab com a client seductor resulta discordant al costat del to dramàtic de les protagonistes.

El que fa molt bé Touzani és que no ven de més la pel·lícula. Les qüestions sobre el lloc de la dona en la societat queden en segon pla mentre que l'amistat es manté en una posició central. És una història sobre com les persones poden aportar força i coneixement sense tenir la intenció de fer-ho. L’Abla es pregunta si la Samia ha de donar en adopció el seu fill, i la Samia es pregunta si l’Abla s'ha de tancar. La pel·lícula es pregunta si ambdues poden superar els tabús de la societat.

Un altre personatge clau és la fleca situada a la medina de Casablanca, a la part vella de la ciutat, on treballa l’Abla. La deliciosa cinematografia de Virginie Surdej es recrea en les barres de pa coent-se al forn. A més, Touzani ens sorprèn ressaltant els desavantatges de perdre les tradicions, reemplaçant les receptes clàssiques pel benefici econòmic. La Samia enforna una delícia local que l’Abla ja no té temps de fer, i que no reporta un benefici econòmic. És un èxit entre els clients però també demostra que les tendències poden anar en dues direccions, i que la pel·lícula no es limita a descriure una batalla directa entre la tradició i la modernitat.

Adam funciona a diversos nivells: com a pel·lícula sobre l'amistat, com a crítica feminista a una societat patriarcal i com a història sobre la maternitat. Però l'interessant és que Touzani evita el pes dels temes socials mantenint un to afectiu.

Kaleem Aftab – cineuropa.org

Sala: 
CineBaix Sala 2
CineBaix Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Maryam Touzani
Nabil Ayouch
Fotografia 
Virginie Surdej
Intèrprets 
Lubna Azabal
Nisrine Erradi
Douae Belkhaouda
Aziz Hattab
Hasnaa Tamtaoui
Durada 
98 min
País 
Bèlgica
França
Marroc
Gènere 
Ficció
Secció de La Mostra