CARAJITA

Títol original 
carajita

Carajita - Tráiler

Llengües Versió original en espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi

La Sara (17 anys) i la seva mainadera Yarisa (36) tenen una relació que sembla transcendir la seva classe social: són el més semblant a una filla i una mare, però un accident irromp en les seves vides i posa a prova la innocent il·lusió que res les separarà. (FilmAffinity)

Premis i seleccions

8 premis:

  • Festival Internacional de Cinema de Guadalajara 2022: premis a millor pel·lícula, millor fotografia, millor direcció i millor actriu (Magnolia Nunez)
  • Festival de Cinema Llatinoamericà i Ibèric de Yale (LIFFY) 2022: premi del Jurat a millor pel·lícula
  • Festival de cinema de Mar del Plata2022: premi APIMA
  • Festival de cinema de Miami2022: premi WarnerMedia a millor pel·lícula iberoamericana
  • Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià 2021: premi New Directors

Més 3 nominacions.

Crítica

Un “Parásitos” llatí

Un joc cruel de culpes i responsabilitats

A la recta final del festival [Festival de Sant Sebastià 2021], a tan sols un dia del descobriment del palmarès, el certamen continua donant sorpreses i presentant exquisits plats d'un menú impressionant. Com el que han seleccionat per a la secció New Directors, en què l'elecció de les guardonades resultarà un veritable maldecap per al jurat (no seria estrany una o, fins i tot, dues mencions especials).

Carajita comença fort, es desenvolupa a la velocitat d'una reguera de pólvora i acaba amb una tremenda explosió final. Tallant l'alè de l'espectador amb la seva escena d'obertura (literalment), la cineasta argentina Silvina Schnicer i el català Ulises Porra pugen encara més el llistó del seu mestratge brillant.

Després de La bicha i el seu primer llarg, Tigre (que va participar en aquesta mateixa secció el 2017), han afilat les seves plomes, el guió és encara més tallant, i la direcció, més mil·limetrada, i orquestrada amb seqüències oníriques. El resultat és un moment impressionant del millor cinema d'autor.

Si a la seva pel·lícula anterior els retorns eren difícils i la reconciliació d'una mare amb el seu fill resultava complicada, a Carajita la divisió social s'imposa com una barrera infranquejable i definitiva. La Yarisa s'ha ocupat de la Sara des de petita. La relació entre totes dues és tan sòlida com la d'una mare i una filla. La Yarisa, als ulls de la Sara, és la referència permanent, la còmplice permanent i el recurs de primera i última instància. Un altre retorn marcarà el punt de no retorn que ens espera a Carajita, i amb aquell, la trobada entre la filla biològica de la Yarisa i la seva altra filla no biològica, la petita de la família en què serveix com a criada.

Moltes filmografies, i en especial, la sud-coreana (la magnífica Parásitos, sense anar més lluny) i la brasilera han abordat, recentment, el classisme i la divisió social. Un tema que havia desaparegut durant temps de les pantalles i en el qual Carajita afegeix una esgarrifosa visió llatina. La versió més crua de la realitat i la culpabilitat.

Un accident central en la història marcarà la resta dels destins dels protagonistes. Davant seu, la passivitat dels uns s'enfronta a la còlera dels altres, el temor a la resignació, i un planter de lúcids actors (malgrat la joventut d'alguns) desenvolupa tota una apassionant gamma de registres. Del bucòlic retrat familiar es passa a un accelerat drama social, amb tocs de cinema negre. L'espectador distribueix responsabilitats en un joc cruel d'interessos personals i possibles futurs frustrats. Una veritable joia.

Carlos Loureda – fotogramas.es

Tipus de sessió: 
Presencial

Sessions presencials programades

dijous 23 Mar - 19.30
Sala: 
Sala 2

Fitxa tècnica

Guió 
Ulisses Porra
Ulla Prida
Silvina Schnicer (història: Ulla Prida)
Fotografia 
Sergio Armstrong
Iván Gierasinchuk
Intèrprets 
Cecile van Welie
Magnolia Nunez
Richard Douglas
Dimitri Rivera
Adelanny Padilla
Javier Hermida
Durada 
89 min
País 
Argentina
República Dominicana
Gènere 
Drama
Música 
Andres Rodriguez