Realisme màgic a l’òpera prima de Samuel Bazawule
La culpa s'enterra, però no s'oblida. A Kojo el persegueix des de fa set anys quan el seu germà gran, Kwabena, es va casar amb la dona que ell estimava. La nit nupcial es va tornar en tragèdia per la mort de la núvia en un accident de trànsit. Kojo conduïa. Kwabena vol venjança.
Des de llavors sempre somia el mateix i no pot desprendre’s del record. Es menteix a si mateix i intenta reduir-ho tot a un malson. Kojo calla, fuig i emprèn una nova vida.
Però la culpa sempre s'enfila per alguna escletxa.
The Burial of Kojo és el debut cinematogràfic de Samuel Bazawule. Aquest raper ghanès, més conegut com Blitz The Ambassador, va ser l'encarregat d'inaugurar la vuitena edició del festival de cinema africà i la seva diàspora Film Africa.
La cinta és la història de dos germans enfrontats per la mateixa dona. L'hostilitat ve de fa temps i torna en guió de telenovel·la. Entremig hi ha Esi, la filla de Kojo, i protagonista d'un conte carregat de realisme màgic.
Després de la desaparició de Kojo, Esi té la tasca de trobar-lo. Per a això haurà d’escodrinyar els seus somnis i poder esbrinar els secrets del seu pare mentre coneix la venjança que prepara el seu oncle. La petita i els germans prenen diferents rols en una història que cavalca entre la vida i la mort.
El guió recorda els contes dels avis, aquestes històries impossibles on es desafia el destí. La línia argumental es desenvolupa enmig d'un joc entre el temps i l'espai on apareixen picades d'ullet simbòliques recognoscibles per a l'audiència: Kojo vol ser lliure (colom) d'un passat que l’assetja mentre Kwabena augura (corb) un tràgic final.
L'òpera prima de Bazawule destil·la simbologia i prossegueix un camí que el director ja havia explorat en la seva trilogia de curts Diasporadical. No obstant això, Bazawule no s'oblida del context actual de Ghana i la pel·lícula posa també el focus en la mineria il·legal del país i les seves implicacions polítiques i socials.
"El cinema no ha estat gaire just amb Àfrica. Si veus la quantitat d'informació al cinema i les diferents narratives es mouen al voltant de molt pocs temes, gairebé sempre poc afavoridors. The Burial of Kojo va ser una oportunitat d'explicar una història màgica lluny de la norma de la guerra i altres coses portades per Hollywood. I també [és una oportunitat] per oferir retrats íntims que no hem vist al cinema africà", va apuntar Bazawule en una recent entrevista a BRIC TV.
The Burial of Kojo és la batalla contra la fugida permanent. La càrrega s'alleuja en la confrontació amb el passat. Només així, Kojo serà lliure.
Javier Domínguez (wiriko,org)
|