El director algerià Merzak Allouache analitza les recompenses religioses retorçades que s'utilitzen per reclutar gihadistes
Què passa realment pel cap d'un terrorista suïcida i qui li ha posat? A Investigating Paradise (‘Tahqiq fel djenna’), el veterà director algerià Merzak Allouache explora les terribles conseqüències d'idees absurdes, en concret la possibilitat que un màrtir islàmic disposarà de 72 verges que l’atendran, les horuis, el minut en que entri al paradís. En un joc en blanc i negre i amb una combinació original de tècniques de ficció i documental, Allouache observa aquesta promesa eròtica des del punt de vista d’una dona periodista, que revela la gran divisió socioreligiosa del seu país, a mesura que sostreu les polítiques que la pel·lícula anomena "la teologia de la mort". Una observació llarga però absorbent, és alhora esgarrifosa en les seves implicacions i encoratjadora en presentar algerians intel•ligents que s’adonen clarament de la propaganda.
Des del suburbi a Bab El Oued City fins a l'estupor induït per la droga de Madame Courage, Allouache ha descrit amb passió el panorama social d'Algèria en un impressionant cos de pel·lícules. Investigating Paradise conté més de dues hores d'entrevistes al voltant del país, des d'intel·lectuals fins a nois al carrer, des de la sofisticada capital fins al sud tradicional i exòtic. La sinceritat amb què s'enfronta el reclutament de gihadistes és d’una valentia sorprenent, i fa que als presentadors i especialistes a la recerca d'actualitat els valgui la pena mirar-la. Tanmateix, s’excedeix una mica i alguna retallada d'última hora seria útil.
Les entrevistes s’emmarquen al dispositiu familiar d'una periodista, Nedjma (Salima Abada), que intenta fer una pel·lícula sobre el vi i les dones que es prometen als joves que sacrifiquen les seves vides per l'Islam, promeses fetes pels predicadors radicals en vídeos a la xarxa que han esdevingut virals a l'Orient Mitjà. Nedjma i el seu assistent Mustafa (Younes Sabeur) seleccionen una versió particularment desagradable d'aquesta pseudoeducació i la presenten a una gran varietat d'algerians per comentar-la.
La majoria se sorprenen per la virulència del predicador i el seu evident pla per incitar a la violència. Com aquell escriptor que lamentablement diu: "No hem aconseguit reformar l'Islam. Un predicador en tres minuts fa malbé milions dels nostres fills." Però molts homes del carrer només somriuen i continuen somiant. Les dones del carrer es neguen a parlar a la càmera.
[...]
Nedjma busca el paper teològic de les dones al paradís amb un entestament graciós. Mentre mares i esposes poden ser acceptades al cel i gaudir de privilegis com fer servir roba de luxe mentre acompanyen als seus marits i fills, posa un entrevistat en una situació incòmoda quan li demana on encaixen les dones solteres en aquest paradís distorsionat pel sexe. (Ella viu amb la seva mare i no està casada després del 30).
Els cineastes visiten una mesquita salafista lligada a l'islam fonamentalista que surt de l'Aràbia Saudita, coneguda com Wahhabisme, però no aconsegueixen que els predicadors radicals els parlin a càmera. Es diu que els saudites es gasten milions de dòlars en més de mil canals de televisió que emeten programes religiosos. Com assenyala un comentarista, "ISIS va començar amb la cultura, no amb la guerra". [...]
Hollywoodreporter.com