2020.01.27 - Ersin Çelik es basa en la campanya de resistència de 100 dies a Diyarbakir, que va començar el novembre de 2015, per posar el focus sobre la divisió entre les autoritats turques i els kurds
La secció Perspectives del Festival Internacional de Cinema de Rotterdam ha acollit l'estrena europea del relat de resistència kurd The End Will Be Spectacular. A la trobada holandesa s'ha exhibit el tall de 112 minuts realitzat pel productor, en lloc de la versió de 141 minuts del director Ersin Çelik, projectada durant l'estrena mundial de la pel·lícula al Festival Internacional de Cinema de Kolkata a finals de l'any passat.
Inspirada en fets reals, la pel·lícula té lloc durant els mesos posteriors a les eleccions de juny de 2015, quan el Partit Democràtic dels Pobles (HDP), representant principalment la població kurda, va obtenir escons al parlament. Les conseqüències d'aquestes eleccions van portar al col·lapse del procés de pau que intentava posar fi a 40 anys d'enfrontaments entre l'exèrcit turc i el Partit dels Treballadors del Kurdistan. La cinta de Çelik narra aquesta catàstrofe centrant-se en la campanya de resistència de 100 dies que va tenir lloc a Sud, un antic districte de Diyarbakir, un dels principals focus de lluita entre els turcs i els kurds.
El director ha reconegut obertament que la intenció de la pel·lícula és cridar l'atenció de la gent sobre aquests esdeveniments i mantenir viu el record de tots els que van morir en el procés. Es tracta d'una catàstrofe que, segons ell, ha estat ignorada per gran part del món. Çelik és membre de la Rojava Film Commune, establerta el 2015, durant la guerra civil siriana, amb l'objectiu de fer pel·lícules sobre el que succeïa en aquell moment. Amb la intenció de reforçar el caràcter real de la història, el director va decidir que "Haki" i "Servan the Pirate", dos dels supervivents reals de la resistència, s’interpretessin a ells mateixos a la pel·lícula.
En la seva òpera prima, Çelik ha creat una estructura narrativa que serveix per explicar de manera accessible la situació política d'una forma natural. Després de l'assassinat del seu germà, la Zilan (Arjîn Baysal) decideix tornar a Sud, un lloc que la seva família va abandonar fa molts anys per raons polítiques. Sud va ser la llar de la seva infància, però ara és un lloc estrany per a ella. Un lloc on ja no reconeix els costums locals i on s'observa una societat que està en constant canvi. Els kurds han establert una democràcia basada en l'autogovern, la igualtat de gènere i l'economia comunal. No obstant això, ningú pot fer el que vol. Veient com les autoritats turques a Ankara amenacen la seva forma de vida, alguns coneguts de la Zilan, com Yilmaz (Delîl Piran) i Çiyager (Cihan Seve), s'uneixen a un grup de resistència armat. Çelik mostra com les dones s'allisten al costat dels homes, units per una causa comuna.
Les condicions de producció de la pel·lícula també van ser difícils, ja que el rodatge va tenir lloc prop de la frontera entre Turquia i Síria, en plena lluita contra l’ISIS. Considerant les intencions de l'obra i les dificultats de producció, gairebé resulta inapropiat criticar les malapteses de la cinta, així com la seva narració fragmentada. La pel·lícula presenta algunes seqüències de guerra realment tenses, especialment una que involucra un quadern. Tot i així, Çelik es troba de vegades en terra de ningú, tractant de conciliar la necessitat d'explicar una història de guerra entretinguda mentre aporta un testimoni sobre la caiguda de Sud i la gent que va morir lluitant pels seus ideals.
|