JERICÓ, EL INFINITO VUELO DE LOS DÍAS

Títol original 
JERICÓ, EL INFINITO VUELO DE LOS DÍAS

Jericó, el infinito vuelo de los días - Trailer documental

Estrena a Espanya

Llengües: Versió original en espanyol amb subtítols en espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi

Jericó, el infinito vuelo de los días és un calidoscòpic de retrats íntims de dones del poble de Jericó, Colòmbia. A través d’un itinerari sensible i musical tenen lloc les trobades i les xerrades entre dones, d’edats i condicions socials diferents. D’una en una es van revelant les seves històries de vida, els seus espais interiors, el seu sentit de l’humor i la seva saviesa. Facetes profundes i autèntiques de l’esperit femení que celebren i preserven el patrimoni immaterial colombià. (Compacto Films)

Premis i seleccions

Jericó, el infinito vuelo de los días”: premis i seleccions principals

  • HOT DOCS de Toronto (Canadà) 2016 - Secció Oficial: nominació a Millor Documental Internacional
  • Santa Barbara International Film Festival (Califòrnia) 2017: nominació al premi del Jurat a Millor Documental
  • DOC AVIV de Tel Aviv -  Secció Oficial
  • DOCS Barcelona: premi del públic
  • Sao Paolo International Film Festival - Secció Oficial
  • Festival Cine Latino de Tolosa: Millor Documental i premi del Públic
Crítica

Esperit femení d'un poble
 

El documental 'Jericó' reprodueix el diàleg entre dones d’Antioquia de diferents condicions socials

El infinito vuelo de los días, títol complementari, vistosament reprodueix, sota la forma d'un reportatge dramatitzat, el diàleg entre dones d’Antioquia de diferents edats i condicions socials.

Parlen entre si de la seva localitat ancorada en el temps, sobre les activitats casolanes i professionals; evoquen els seus passats i generen històries de vida que sintetitzen una idiosincràsia muntanyenca molt particular.

Personalitats vitals del medi rural, lluitadores i divertides, les eficàcies etnogràfiques de les quals responen a l'homenatge velat d'una jove realitzadora educada a l'exterior a la seva tia àvia.

S’hi destaquen perfils propis, com la propietària d'un magatzem de miscel·lànies, una costurera de cobrellits de retalls, la cuinera que pasta el blat de moro, un col·leccionista d’escapularis i una altra de làmines o estàtues de sants, la vídua entranyable víctima del conflicte armat i una dama centenària -entre altres-.

Rares vegades és possible observar en un documental, que per descomptat té principis de ficció, el mètode rigorós d'una càmera àgil emmotllada al color i els enquadraments simètrics. Perquè la fe religiosa de l'únic poble colombià amb santa pròpia (la mare Laura), alhora que una topografia representativa del sud-oest d’Antioquia, alterna amb nostàlgies tabolaires al ritme de tangos i boleros ...

Mesa, educada a Boston i París, recorre a la memòria oral de les seves congèneres i n’extreu amb destresa ideologies i tradicions, sense caure en el costumisme carrincló. Entre acolorides portes i marcs de finestra, Catalina posseeix un ull selectiu que combina una acurada direcció d'art amb la decorativa posada en escena dels perfils i interiors enquadrats.

Si algun personatge desborda simpaties generalitzades, el de la senyora Chila arriba al clímax gràcies als seus desimbolts comentaris i balancejada obesitat quan camina o taral·leja música vella a la calor dels guaros [aiguardent de canya]. Heus aquí la gènesi d'un treball cinematogràfic la visió del qual deixa moments agradables i inesborrables pels seus honestos testimonis: "La muntanya blava fregant l'infinit i l'infinit entrant a la cabana" (Oliva de Jaramillo).

Redacció El Tiempo

Sala: 
CineBaix Sala 4
CineBaix Sala 5
CineBaix Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Catalina Mesa
Intèrprets 
Cecilia (Chila) Bohórquez
Manuela Montoya
Elvira Suárez
María Fabiola García
Luz Celina Acevedo
Laura Katherine Foronda
Jaime Restrepo
Luz Dora Henao
Rosa Margarita Velásquez
Emilsen Ríos
Durada 
77 minuts
País 
Colòmbia
França
Gènere 
Documental
Secció de La Mostra 
La Mostra Educa 
Sessions per a gent gran