Eloy Domínguez Serén: "La idea no era explicar el conflicte del Sàhara Occidental, sinó submergir-nos en la quotidianitat del poble sahrauí"

tahereloy_colorgraded
31/05/2019

Parlem amb el director de 'Hamada', que visitarà el Festival de Cinema Africà el pròxim dissabte 1 de juny. 

Si alguna cosa caracteritza al Festival de Cinema Internacional del Baix Llobregat és la seva voluntat de què el cinema no sigui una conversa en una sola direcció. En aquesta 12a edició, que acaba amb la celebració del Festival de Cinema Africà, els espectadors i espectadores també tindran l'oportunitat de participar, no només amb el seu vot per atorgar el Premi del Públic, sinó també a les xerrades preparades per al cap de setmana. Mentre ens preparem per escoltar aquest tarda als membres del Centre d'Estudis Africans i Interculturals, que reflexionaran sobre la imatge africana al cinema, posem la mirada en la visita del director Eloy Domínguez Serén el pròxim dissabte 1 de juny a les 18.45h. Ho farà per presentar Hamada, la seva nova pel·lícula, on retrata la rutina d'un grup de joves a un campament de refugiats del Sàhara. Hem parlat amb el gallec perquè ens expliqui les motivacions darrere de la realització d'aquest documental, i la importància de conèixer un conflicte com el que encara es manté a la zona nord de l'Àfrica. 

D'on sorgeix la idea, necessitat o motivació per a rodar Hamada?

El conflicte del Sàhara Occidental és un tema que m'ha interessat des que era adolescent. Recordo que la nostra professora d'història havia passat de puntetes sobre el tema, però el tema se m'havia quedat clavat en la memòria. La informació que rebíem llavors al respecte era, almenys en l'institut, esbiaixada, maquillada i sovint autojustificativa. A poc a poc vaig anar informant-me més i més sobre l'origen i les conseqüències d'aquest conflicte, la responsabilitat espanyola en ell i la situació de les milers de persones desplaçades a camps de refugiats a Algèria. En 2014, quan vivia a Suècia, em vaig posar en contacte amb una ONG espanyola (CEAS), que em va donar l'oportunitat d'anar als campaments, on vaig treballar com a professor voluntari durant una mica més de dos de mesos. Durant aquest temps vaig desenvolupar una relació íntima i bella amb molts dels meus veïns i veïnes, basada en la confiança, el respecte i l'interès mutus. He anat tornant cada any i he passat en total set mesos allí al llarg dels últims quatre anys.

La història se centra en un camp de refugiats del Sàhara. Quin context històric i polític hi ha darrere de la història dels seus protagonistes?

És un conflicte molt complex, però intentaré resumir-ho a grans trets. Per a fer-nos una idea de l'escala i la gravetat d'aquest conflicte, és important tenir en compte que el Sàhara Occidental és sovint definit com “l'última colònia d'Àfrica”, ja que és l'únic territori d'aquest continent la descolonització del qual no s'ha completat encara. Aquest territori havia estat colonitzat per Espanya des de finals del segle XIX i en 1965 l'Assemblea General de Nacions Unides va instar per primera vegada al govern espanyol a abandonar-lo. No obstant això aquesta sortida no es va produir, la qual cosa va propiciar que l'ONU l'inclogués en la llista de territoris no-autònoms. En 1973, seguint l'onada de descolonització en la resta del continent, el Moviment Sahrauí d'Alliberament Nacional (que ara coneixem com a Front Polisario) es va aixecar enfront de l'ocupació espanyola i va lluitar per a aconseguir la celebració d'un referèndum d'autodeterminació, aconseguint que Espanya accedís a convocar-lo finalment en 1974. No obstant això, el Marroc, que també havia reclamat la sobirania sobre aquest territori, no estava d'acord amb aquest referèndum i va buscar diferents maneres de bloquejar-lo, ja que el seu objectiu era fer-se amb el territori i els seus recursos. Això va desencadenar que, al novembre de 1975, el rei Hassan II impulsés l'anomenada 'Marxa Verda', en la qual més de 300.000 civils marroquins i 30.000 policies van entrar al Sàhara Occidental. Cal dir que l'ONU es va pronunciar en contra d'aquesta marxa, però els marroquins es van fer forts en el territori i finalment el van ocupar.

Un any més tard, al novembre de 1975, Espanya va renunciar finalment al seu control administratiu sobre el Sàhara Occidental, desentenent-se així de la seva colònia i deixant el seu control en mans del Marroc i Mauritània. Aquest pacte es coneix com a Acord Tripartit de Madrid i també és important assenyalar que anava en contra del dret internacional. L'abandó espanyol i l'ocupació marroquina van provocar que s'iniciés una guerra entre el Front Polisario i les forces ocupants, un conflicte armat que va forçar l'èxode de la meitat de la població sahrauí cap a Tindouf, Algèria, on es van establir en campaments de refugiats que haurien d'haver estat provisionals, però que lamentablement s'ha convertit en permanents fins al dia d'avui. Mauritània va decidir retirar-se del territori en 1979, però la guerra contra el Marroc va continuar fins a 1991, quan es va aconseguir un alto-el-foc recolzat per Nacions Unides, sota la condició de convocar el referèndum d'autodeterminació a l'any següent. Però aquesta votació mai s'ha celebrat i el territori segueix ocupat més de quatre dècades després.

Quina és la situació ara mateix en aquest territori? I què ofereix el futur per als quals l'estan vivint?

Malgrat els intents per trobar una solució pacífica, la situació no ha canviat gens des de 1991, en gran part per la inacció de Nacions Unides i perquè el Marroc i el Front Polisario no es posen d'acord per a establir les bases mínimes d'un referèndum. Després és important diferenciar entre la situació en els territoris ocupats pel Marroc i en els campaments de refugiats sahrauís de Tindouf. En els territoris ocupats, organitzacions de drets humans han denunciat els nombrosos i continus abusos comesos per les forces de seguretat marroquines i s'estima que centenars d'activistes pro-sahrauís han estat detinguts i torturats per les autoritats del Marroc. Mentre que en els campaments de refugiats més de 150.000 persones han de sobreviure, gràcies a l'ajuda internacional, en un dels llocs més àrids i hostils del món. És una situació molt frustrant, perquè les promeses incomplides es repeteixen i aquest poble porta quaranta-quatre anys abandonat i oblidat enmig del desert. La UE manté una posició de neutralitat benèvola mentre que les Nacions Unides es reuneixen periòdicament per a fixar repetidament una altra data per a la pròxima reunió, posposant una vegada i una altra qualsevol possibilitat de decisió ferma. Mentrestant, en totes aquestes cruïlles burocràtiques, el temps corre òbviament contra el poble sahrauí. Existeix un sentiment cada vegada major entre els joves que no tenen molt que esperar i això contribueix a un sentiment comprensible d'haver estat abandonat per la comunitat internacional.

Posaries a la teva pel·lícula l'etiqueta de "cinema de denúncia"? Creus que aquest tipus de cinema, t'identifiquis o no amb ell, és important avui dia?

No, no ho diria denúncia, ja que part d'una experiència més centrada en l'escolta i la convivència. Vaig passar allí set mesos al llarg de quatre anys i la pel·lícula era només una petita part d'un procés vital molt més ampli. Érem veïns, amics, companys de treball i també confidents. Crec que la confiança que desenvolupem al llarg de tot aquest temps es reflecteix en la pel·lícula d'alguna manera. La idea no era explicar detalladament aquest conflicte, els seus orígens i conseqüències, sinó submergir-nos en la quotidianitat del poble sahrauí, en aquest cas a través dels seus joves, de la manera en què s'enfronten a un dia a dia frustrant i incert, però des d'una vitalitat i un sentit de l'humor admirables. Crec que Hamada és una pel·lícula política, però no des del punt de vista del manifest, el pamflet o l'activisme. El meu enfocament polític és el de conviure amb una comunitat i entendre no només el seu conflicte i les raons històriques i polítiques de la seva situació, sinó també comprendre qui són, què fan, què els agrada, què volen, com se senten o com es relacionen entre si. La meva intenció era acostar als nostres protagonistes a persones que d'una altra manera no hauria tingut l'oportunitat de conèixer-los. Existeixen documentals i reportatges més exhaustius des d'un punt de vista informatiu i crec que la seva funció i el seu valor són molt importants, però vaig decidir que no volia que les dades i la informació devoressin la intimitat i la coexistència que estàvem creant amb aquesta pel·lícula. Crec que la força del nostre film resideix en l'enorme grau d'empatia que els espectadors i espectadores estableixen amb els nostres protagonistes.

Malgrat tenir darrere un conflicte seriós, els protagonistes de la teva pel·lícula decideixen prendre-l'hi amb humor. Posar el focus en això és també una decisió del documentalista. Per què ho vas decidir així?

Jo no diria que va ser realment una decisió, sinó que l'humor formava part de la nostra relació i es va impregnar inevitablement en la pel·lícula. Com et deia, la pel·lícula es basa en la convivència i l'escolta, i l'humor és una part tan essencial com natural en la vida dels nostres protagonistes. Són gent jove que, malgrat totes les dificultats i adversitats, estan plens d'energia i vitalitat i volen divertir-se. Tenen un sentit de l'humor agudíssim i admirable i per a mi és increïble veure que funciona amb públics tan diferents com el fracés, el txec, el croat o l'argentí. És una enorme satisfacció comprovar que en tots els països en els quals hem mostrat la pel·lícula el públic no només s'emociona amb els nostres personatges, sinó que també es diverteix i s'identifica molt amb ells.

No et perdis el cinefòrum amb l'Eloy Domínguez Serén el pròxim dissabte 1 de juny a les 18.45h.

Shooting-in-Dakhla-1