El so de la guerra
Una narració coral, una tragèdia que la uneix i un context convuls que té ressò en la realitat actual. Aquests són alguns dels elements que li serveixen al director Ramin Rasouli per compondre el seu sorprenent film The dogs didn’t sleep last night, l’última proposta iraniana presentada al Festival de Cinema Asiàtic d’enguany.
Amb una excel·lent capacitat de síntesi, Rasouli en té prou amb 90 minuts per presentar els seus tres protagonistes, tots tres víctimes d’una greu ferida encara oberta i difícil de curar. Arran de l’incendi en una escola plena d’infants, una pastora, un caçador d’aus i la professora s’aventuren a fer un viatge emocional a la recerca d’una justícia introbable en una zona remota de l’Afganistan, on la presència de talibans impedeix fer una vida normal. Amb l’ocupació de l’Afganistan d’aquest estiu encara en la memòria, la cinta ens posiciona enfront de la constant inquietud d’un conflicte que sembla no tenir fi ni objectiu.
En aquest exercici de síntesi, però, els elements de l’expressivitat fílmica es mantenen palpables al llarg de la cinta. Amb uns diàlegs breus i subtils, descobrim el passat, el present, les pors i els temors dels tres personatges, que ens dibuixen l’escenari d’infortuni que viuen. Els silencis es veuen traspassats pel so d’un paisatge agitat impregnat de trets, avions i crits d’agonia que ens transmeten la inseguretat en què viu immers el poble. Acostumats a aquests sons, els personatges intenten mantenir una normalitat aparent davant la constant vigilància que pateixen i que alimenta la seva angoixa.
Les tres històries mantenen una estructura paral·lela. El muntatge té l’encert de no caure en una monotonia narrativa en cap de les propostes, sempre sorprenents. En definitiva, la cinta suposa un descobriment en una edició del festival on s’ha apostat per la inclusió de cinema iranià, que ha comptat amb més de deu títols, i que Rasouli tanca de manera espectacular esbravant les pors de tot un poble.
Naila Fernández Egea – nuvol.com