2019.05.19 - CANES 2019: La nova pel·lícula coproduïda per França del xinès Diao Yinan, guanyador de la Berlinale 2014 amb Black Coal, és una obra de sorprenent virtuosisme
El director xinès Diao Yinan competeix en la 72a edició de Festival de Canes amb The Wild Goose Lake. La pel·lícula comença sota una pluja torrencial, amb els reflexos grocs dels llums de l'esplanada d'una estació oberta a la nit, mentre un home vigila amagat darrere d'una gran columna i és abordat per una dona a qui no coneix. Aviat ens endinsem en una pel·lícula de cinema negre apassionant, de fugitius, amb un ritme vertiginós, en un frenesí de decorats i de figurants, amb una impressionant posada en escena que s'inscriu (amb una velocitat diferent) en la línia de la pel·lícula anterior del director, Black Coal, que va obtenir l'Ós d'Or i el premi al Millor actor al Festival de Berlín el 2014.
“Jo hauria d’inspirar confiança?" La pregunta apareixerà en diverses ocasions al llarg d'aquesta incursió en l'univers del jianghu, el món de la màfia. El cineasta explica la trobada entre Zhou Zenong (Ge Hu), amb la cara masegada, i la bella i indiferent Liu Aiai (Gwei Lun Mei) mitjançant una sèrie de flashbacks molt ben articulats amb l'acció del present. La nit anterior, es va produir una disputa durant una reunió de repartiment dels territoris entre els criminals locals (una assemblea que recorda a M, el vampiro de Düsseldorf, de Fritz Lang). Un dels ajudants de Zhou Zenong (que acaba de sortir de la presó, després de diversos anys a l'ombra) dispara Oreja de gato, un dels dos germans líders d'una de les "famílies" assistents. Després d'una baralla i d'una venjança enmig d'un eixam de scooters, Zhou Zenong es veu perseguit pel segon germà, Ojo de gato. Desafortunadament, encegat per la pluja, mata per error un policia; i comença a ser buscat també per les autoritats, que ofereixen una recompensa de 300.000 iens per la seva captura, una suma que suscita la cobdícia. Liu Aiai, enviada per Hua Hua (Qi Dao) per ajudar Zhou Zenong a posar-se en contacte amb la seva exdona, Yang Shujun (Wan Qian), és en realitat una "banyista" (una prostituta) que desplega els seus encants al Llac de les oques salvatges i que es veurà embolicada en el remolí que arrossega Zhou Zenong. Aquest últim pensa rendir-se perquè la seva exdona rebi els diners, però no té cap intenció de morir. I les ocasions de perdre la vida no faltaran...
The Wild Goose Lake, amb la seva immersió vertiginosa i trepidant als barris populars, tortuosos i sobrepoblats de la ciutat, és una pel·lícula de cinema negre d'autor excepcional, on tots els plans contenen proeses visuals (menció especial per al director de fotografia, Jingsong Dong) i l'acció no es retarda mai al torrent de peripècies d'un guió (escrit pel cineasta) que abasta tres dies, mentre ofereix alguns moments bonics d’alentiments atmosfèrics. Un viatge fulgurant i laberíntic per una hampa on la violència és una catarsi permanent, plena d'humor negre, que aprofita al màxim el carisma lacònic i romàntic de les seves dues intèrprets principals; i que confirma el talent immens, fascinant i divertit de Diao Yinan.
Fabien Lemercier – cineuropa.org