THE EXAM

Títol original 
ZKOUŠKA / EZMÛN

THE EXAM [Ezmûn] by Shawkat Amin Korki

Llengües Kurd, amb subtítols en català

Fitxa tabs

Sinopsi

La Rojin és una jove kurdoiraquiana que està a punt de fer l'examen d'accés a la universitat. La seva infeliçment casada germana gran, la Shilan, decideix ajudar-la a aprovar sigui com sigui, amb l'esperança que tingui una vida més emancipada. Per tant, les germanes es veuran inevitablement ficades en una gran xarxa de corrupció que connecta totes les parts de la societat. (FilmAffinity)

Premis i seleccions

2 premis i 3 nominacions:

  • Festival Internacional de Cinema de Pequín 2022: nominat al premi Tiantian a la millor pel·lícula
  • Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary 2021: nominat al Globus de Cristall a la millor pel·lícula
  • Festival Internacional de Cinema de Santa Bàrbara 2022: premi Jeffrey C. Barbakow a pel·lícula internacional
  • Festival Internacional de Cinema de Tirana, AL 2021: premi al millor guió i nominat a la millor pel·lícula
Crítica

30/08/2021 - A la commovedora pel·lícula de Shawkat Amin Korki, ningú aprova amb nota

La pel·lícula The Exam, de Shawkat Amin Korki, és un petit drama ambientat al Kurdistan iraquià i treu el màxim profit del seu metratge. Ha competit pel Globus de Cristall al Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary i a més ha estat considerada la pel·lícula favorita pel jurat del premi FIPRESCI. Apunta molt alt des del principi i el plantejament és molt clar: si la Rojin (Vania Salar) no aprova els exàmens que li donaran l’accés a la universitat, s'haurà de casar. Per a qui això no és tan important, per exemple per als pobletans, la noia no deixa de ser una font de problemes. A més, està desconsolada per la desaparició d’un noi de qui va estar enamorada i ja ha intentat suïcidar-se una vegada.

Però la veritable protagonista d'aquesta pel·lícula no és la Rojin, que es mostra tan passiva que fins i tot potser ha llançat la tovallola sobre la seva vida i les seves possibilitats; la veritable protagonista és la seva germana, la Shilan (Avan Jamal), que sap perfectament com és el futur que l'espera, ja que ella està casada amb un home a qui ni tan sols fingeix que suporta. És aquesta mena d'històries que remen a favor de les dones, i encara que per moments sembla lleugerament calculada al mil·límetre, no fa aigües en cap aspecte. Cal destacar el commovedor vincle entre les dues dones, ja que cap no sembla entreveure gaires esperances en el seu futur. Però la part més interessant continua sent la dels apunts [chuletas], ja que la Rojin no és l'única que necessita desesperadament documentació que testimoniï les seves notes, i està disposada a pagar-la. De fet, la demanda és tan alta que dona peu al naixement d’un nou negoci. Una pena per al professor, que està desesperat per descobrir els alumnes a l'acte.

The Exam, que de vegades està llastrada per unes interpretacions desiguals, no és precisament una història jocosa però intenta aportar un sentit de l'humor sec amb anuncis com “copiar és igual que robar-te”, anuncis que arriben als estudiants a qui els rellisquen i a un grup d’estafadors professionals que donen consells a les famílies perquè els ajudin. Qualsevol diria que serien capaços de planejar un atac contra l'Estrella de la Mort. Resulta complicat afirmar qui es mereix de debò un càstig. ¿Els estudiants, que intenten assegurar-se un futur diferent i millor, o potser el professor, tan obsessionat per caçar-los amb les mans a la pasta per tal de sentir-se per una vegada com un heroi que li és igual arrencar-li a un per la força el Bluetooth de l’orella?

Aquesta complexitat és benvinguda, ja que The Exam també toca la qüestió de l’egoisme. Es planteja la qüestió de si la Rojin és egoista per no esforçar-se de debò, malgrat tot el que s'esforça la seva germana, o si és al revés, és a dir, si la Shilan viu indirectament a través d'ella ja que les seves pròpies opcions (que ja estan limitades a les píndoles anticonceptives) es van reduint a passes de gegant. Tothom té bones intencions i aparentment passa per alt allò que es diu sobre les bones intencions: que en el fons no canvien res.

Marta Balaga – cineuropa.org

Tipus de sessió: 
Presencial

Sessions presencials programades

dissabte 12 nov. - 17.00
dilluns 14 nov. - 19.00
Sala: 
Sala 2
Sala 2

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Shawkat Amin Korki
Fotografia 
Adib Sobhani
Intèrprets 
Adil Abdolrahman
Hussein Hassan Ali
Shwan Attoof
Didar Bakir
Solaf Mohammad Gharib
Hama Rashid Haras
Avan Jamal
Hushyar Nerwayi
Nigar Osman
Kawa Qadir
Vania Salar
Zarya Sami
Yana Twana
Durada 
89 min
País 
Alemanya
Iraq
Qatar
Gènere 
Ficció
Música 
Mehmud Berazi
Secció de La Mostra