30/08/2021 - A la commovedora pel·lícula de Shawkat Amin Korki, ningú aprova amb nota
La pel·lícula The Exam, de Shawkat Amin Korki, és un petit drama ambientat al Kurdistan iraquià i treu el màxim profit del seu metratge. Ha competit pel Globus de Cristall al Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary i a més ha estat considerada la pel·lícula favorita pel jurat del premi FIPRESCI. Apunta molt alt des del principi i el plantejament és molt clar: si la Rojin (Vania Salar) no aprova els exàmens que li donaran l’accés a la universitat, s'haurà de casar. Per a qui això no és tan important, per exemple per als pobletans, la noia no deixa de ser una font de problemes. A més, està desconsolada per la desaparició d’un noi de qui va estar enamorada i ja ha intentat suïcidar-se una vegada.
Però la veritable protagonista d'aquesta pel·lícula no és la Rojin, que es mostra tan passiva que fins i tot potser ha llançat la tovallola sobre la seva vida i les seves possibilitats; la veritable protagonista és la seva germana, la Shilan (Avan Jamal), que sap perfectament com és el futur que l'espera, ja que ella està casada amb un home a qui ni tan sols fingeix que suporta. És aquesta mena d'històries que remen a favor de les dones, i encara que per moments sembla lleugerament calculada al mil·límetre, no fa aigües en cap aspecte. Cal destacar el commovedor vincle entre les dues dones, ja que cap no sembla entreveure gaires esperances en el seu futur. Però la part més interessant continua sent la dels apunts [chuletas], ja que la Rojin no és l'única que necessita desesperadament documentació que testimoniï les seves notes, i està disposada a pagar-la. De fet, la demanda és tan alta que dona peu al naixement d’un nou negoci. Una pena per al professor, que està desesperat per descobrir els alumnes a l'acte.
The Exam, que de vegades està llastrada per unes interpretacions desiguals, no és precisament una història jocosa però intenta aportar un sentit de l'humor sec amb anuncis com “copiar és igual que robar-te”, anuncis que arriben als estudiants a qui els rellisquen i a un grup d’estafadors professionals que donen consells a les famílies perquè els ajudin. Qualsevol diria que serien capaços de planejar un atac contra l'Estrella de la Mort. Resulta complicat afirmar qui es mereix de debò un càstig. ¿Els estudiants, que intenten assegurar-se un futur diferent i millor, o potser el professor, tan obsessionat per caçar-los amb les mans a la pasta per tal de sentir-se per una vegada com un heroi que li és igual arrencar-li a un per la força el Bluetooth de l’orella?
Aquesta complexitat és benvinguda, ja que The Exam també toca la qüestió de l’egoisme. Es planteja la qüestió de si la Rojin és egoista per no esforçar-se de debò, malgrat tot el que s'esforça la seva germana, o si és al revés, és a dir, si la Shilan viu indirectament a través d'ella ja que les seves pròpies opcions (que ja estan limitades a les píndoles anticonceptives) es van reduint a passes de gegant. Tothom té bones intencions i aparentment passa per alt allò que es diu sobre les bones intencions: que en el fons no canvien res.
Marta Balaga – cineuropa.org