Kalo Pothi, un pueblo de Nepal

Títol original 
Kalo Pothi
Títol en castellà 
Kalo Pothi, un pueblo de Nepal

TRAILER ESTRENO KALO POTHI

Llengües: Nepali, amb subtítols en espanyol

Fitxa tabs

Sinopsi

Un alto el foc temporal porta una tranquil·litat necessària a un poble al nord del Nepal devastat per la guerra. Allà viuen Prakash i Kiran, dos amics inseparables tot i estar dividits per casta i credo social. Junts comencen a criar una gallina amb l'objectiu de vendre els seus ous, però aquesta desapareix i tots dos s'embarquen en un viatge per trobar-la sense adonar-se dels perills que pot suposar la fràgil treva que travessa la guerra civil.

Min Bahadur Bham dirigeix aquest drama protagonitzat pels joves Khadka Raj Nepali i Sukra Raj Rokaya.

Premis i seleccions

Festival Internacional de Cinema de Friburg 2016: nominada al Gran Premi

Festival Internacional de Cinema de Singapur 2015: nominada a millor llargmetratge asiàtic

Festival de Cinema de Taipei 2016: nominada al Gran Premi en el Concurs Internacional de Talent Nou

Festival de Cinema de Venècia 2015: Premi Fedeora a millor pel·lícula (Setmana Internacional de la Crítica Cinematogràfica) i nominada al Premi Internacional de la Setmana de la Crítica

Sobre la pel·lícula

La pel·lícula guanyadora de la darrera edició de la Settimana Internazionale de la Crítica del Festival de Venècia –i que es va convertir en el primer film nepalès exhibit en la història de la Mostra– va ser escollida per inaugurar la competició d'òperes primes del Festival de Tarragona.

Kalo Pothi (traduït com 'La gallina negra') ens situa al cor rural del Nepal, devastat i empobrit a causa d'una guerra civil que va enemistar l'exèrcit oficial amb un grup de guerrillers afins a les ideologies maoistes, entre el 1996 i el 2006. El relat (datat el 2001) arrenca amb una retransmissió radiofònica dels atemptats a les Torres Bessones de Nova York. En aquesta escena, els pagesos del petit llogaret assagen una dansa per a futures cerimònies, fent cas omís al conflicte estranger. La seva reacció davant l'affaire nord-americà és un reflex de la seva negativa per entendre i assimilar el seu context bèl·lic.

Un nen sense mare, anomenat Prakash, que serà abandonat per la seva germana quan aquesta s'escapi per unir-se a l'enemic, és l'encarregat de representar la perillosa indiferència de tot un poble. Mentre ell i el seu millor amic, Kiran, es desviuen per trobar una gallina que substitueixi la que van perdre per un mal tracte, l'horror de la guerra està interferint en les seves llibertats. Min Bahadur Bham filma els jocs i les estratagemes dels nois amb un toc neorealista, que recorda el millor Abbas Kiarostami. Però l'estil costumista no serà l'únic que predomini en la ficció. El realitzador novell barreja la quotidianitat etnogràfica amb estilitzades escenes alentides. En elles percebem els somnis del protagonista, que posen de manifest la pèrdua de la innocència del noi com a metàfora de la perversió del seu país; per exemple, el record de la mort de la seva mare o militars interferint en un acte sacre. [85/100]

Carlota Moseguí - Revista EAM / REC 2015

Crítica

Nens en guerra civil

Durant bona part del seu relat sembla una obra més interessant antropològicament

Min Bahadur Bham, nepalès de soca-rel, nascut, criat i habitant del país asiàtic, graduat en Cinema i Literatura, postgraduat en Filosofia Budista i Ciència Política, i cineasta, era un nen d’11 anys quan va començar la Guerra Civil al seu país, la que va enfrontar, entre el 1996 i el 2006, el govern monàrquic i els rebels maoistes. Potser ningú més indicat per retratar el conflicte bèl·lic, i centrant-se a més en una infància a la intempèrie, entre el foc creuat físic i polític de dos enemics igualment tòxics. Kalo Pothi, un pueblo de Nepal, la seva primera pel·lícula, és el resultat d'aquells records.

El fet que una gallina sigui el centre d'atracció de la història ho diu tot. Un animal com a assegurança de vida (pon ous, i això és el màxim), i com a figura retòrica de les lluites entre uns i altres, en una pel·lícula gairebé conceptual, d'anècdota mínima, que, salvant les distàncies, ja que no arriba a la seva alçada cinematogràfica, podria emparentar-se amb La pizarra (Samira Makhmalbaf, 2000), aquella ambientada a la frontera entre l'Iran i l'Iraq, tant pel seu entorn agrest i gairebé desèrtic, com per l’essencial influència de l'educació en les dues obres.

De notable força visual, en alguns moments, com en els plànols a càmera lenta, gairebé de tall publicitari, tot i que de narrativa una mica rancallosa, Kalo Pothi durant bona part del seu relat sembla una obra més interessant antropològicament que cinematogràficament. Tanmateix, no és així. El seu pòsit va calant, sobretot el polític, amb una guerra de consignes entre un i altre bàndol que rivalitza en despropòsits, i Bahadur acaba articulant una obra de més que meritori missatge.

Javier Ocaña – elpais.com

Sessions programades

dijous 25 gen. - 19.30
dilluns 29 gen. - 17.30
CineBaix Sala 2
CineBaix Sala 4

Fitxa tècnica

Director/a 
Guió 
Min Bahadur Bham
Abinash Bikram Shah
Fotografia 
Aziz Zhambakiyev
Intèrprets 
Khadka Raj Nepali
Sukra Raj Rokaya
Jit Bahadur Malla
Hansha Khadka
Benisha Hamal
Rajya Laxmi Shahi
Pravin Khatiwada
Jira Mati Rawal
Durada 
90 minuts
País 
Alemanya
França
Nepal
Suïssa
Gènere 
Ficció (drama)
Secció de La Mostra