Alba Sotorra: "La lluita d'una dona és la lluita de totes les dones"
El documental tracta sobre la lluita de les dones kurdes contra l'Estat Islàmic i la revolució feminista al Kurdistan
La directora Alba Sotorra (Reus, 1980) ha estrenat al festival Hot Docs, el més important de documentals d'Amèrica del Nord, el seu últim film, Commander Arian, sobre la lluita de les dones kurdes del nord de Síria contra l'Estat Islàmic (EI) i la revolució feminista al Kurdistan.
Sotorra va declarar en una entrevista a Hot Docs, que la «revolució» que protagonitzen les dones kurdes al nord de Síria forma part d'un «renaixement de la causa feminista». «Cada vegada hi ha més dones que s'uneixen a la causa i que no tenen vergonya de dir que són feministes. Perquè hi ha hagut èpoques que era com un tabú dir que eres feminista», va explicar. «En canvi ara, per fi, estan havent-hi moviments internacionals. És important entendre que la lluita d'una dona en qualsevol part del món, és la lluita de totes les dones. Tant és en quin país sigui i de quin tipus de lluita sigui. Perquè al final, totes lluitem per la igualtat», va acabar assenyalant.
La directora reusenca va entrar en contacte amb la temàtica kurda poc després d'acabar els seus estudis universitaris. «Vaig anar fent autoestop des de Barcelona fins al Pakistan, fent retrats sobre dones. Un d'ells era una dona kurda. Coneixia les seves reivindicacions polítiques i les seves lluites. Però a través d'ella vaig entendre a un nivell molt profund les lluites de les dones al Kurdistan i vaig entendre que era una lluita feminista», va declarar.
«A partir d'aquí vaig sentir un compromís cap a aquesta causa, encara que després no vaig tornar a acostar-me a elles fins el 2014 quan comença la batalla a Kobani (al Kurdistan sirià) i la seva causa es fa molt mediàtica», va explicar.
«Veus que les dones estan liderant una cosa molt important que està passant al nord de Síria i que totes aquestes idees ecofeministes i de democràcia participativa real i directa, comunal, s'estan defensant. Volia ser-hi i participar-hi d'alguna manera, com a dona, com a feminista, com a directora», va afegir.
Sotorra va viatjar a Kobani per narrar l'alliberament de la ciutat kurda i allà és on va conèixer Arian, la protagonista del film i una de les comandants de la YPJ, les unitats femenines de protecció militar establertes a partir de 2012 per protegir els kurds de l'avanç de l’Estat Islàmic (EI).
Abans que Sotorra pogués acabar la filmació, Arian va caure greument ferida en una ofensiva i després de ser informada que estava en estat crític, la directora catalana va tornar a la regió per estar amb ella.
El film inicial sobre l'alliberament de Kobani es va convertir en la història de lluita i supervivència d’Arian, que tot i rebre cinc trets i quedar greument ferida amb la pèrdua de diversos metres d'intestí i altres lesions, va sobreviure.
Julio César Rivas - diraridetarragona.com