Ja es pot consultar la programació completa de la Mostra de Cinema Asiàtic!
Els noms més importants del cinema oriental es donen cita del 24 al 28 de gener a CineBaix.
El Festival de Cinema Internacional del Baix Llobregat continua amb el seu objectiu de recórrer les cinematografies contemporànies més enllà de Hollywood, que avui dia domina gran part de la cartellera comercial. La 12a edició del certamen, que es va iniciar al novembre amb la programació àrab, segueix amb la Mostra de Cinema Asiàtic, una oportunitat única de posar-se al dia amb les millors pel·lícules de la temporada a Àsia. És també una ocasió perfecta per conèixer el cinema dels cineastes més destacats del continent, els últims treballs dels quals es reuniran del 24 al 28 de gener a CineBaix.
Parlem de directors com Hirokazu Kore-eda, el mestre del costumisme japonès, que arriba a La Mostra després d'un 2018 magnífic: va guanyar la Palma d'Or a la passada edició del Festival de Cannes i, uns mesos després, va rebre un homenatge a tota la seva carrera al Festival de Sant Sebastià. A les dues cites va presentar la seva última i més alabada pel·lícula, Un asunto de família (Shoplifters), que recupera l'esperit de Nadie sabe (2004) per retratar les misèries d'una família nombrosa i sense recursos al Japó contemporani. La seva sensibilitat s'uneix a la de Naomi Kawase, una de les poques dones asiàtiques que s'ha fet un nom de prestigi al panorama cinematogràfic internacional, i que arribarà a CineBaix amb Viaje a Nara (Vision), protagonitzada per Juliette Binoche.
Un altre nom a destacar és el del xinés Jia Zhang-ke, que després d'impactar amb Un toque de violencia i enamorar-nos amb el relat nostàlgic de Más allá de las montañas torna amb una pel·lícula amb aires de thriller romàntic, on torna a comptar amb la seva esposa i principal companya professional, Tao Zhao. La ceniza es el blanco más puro arriba en exclusiva a La Mostra per demostrar que Zhang-ke és un dels mestres del cinema oriental. Igual que, per descomptat, el sud-coreà Hong Sang-soo, conegut com el Woody Allen oriental per diverses raons: perquè els seus films estan plens de diàlegs, perquè la seva relació amb els personatges és molt propera i, sobretot, perquè és capaç de fer una pel·lícula cada any i sempre aconseguir que sigui interessant. Presenta a La Mostra La cámara de Claire, amb Isabelle Huppert i Kim Min-hee en el paper de dues dones molt diferents que uneixen els seus camins durant un moment per poder canviar el seu punt de vista.
També des de Corea del Sud arriba Lee Chang-Dong, un altre nom de molta fama als circuits festivalers, i que aquest any ha fet una de les millors pel·lícules de l'any. Es tracta de Burning, una adaptació d'un relat del prestigiós escriptor Haruki Murakami, que evidencia les diferències de classe i el trauma col·lectiu i individual del seu país a través d'un personatge obsessionat pel seu amor de joventut. Una pel·lícula suggerent, misteriosa i ambigua, que amagua més en els seus silencis del que diu amb les seves paraules. I d'una història completament cerebral a una altra que fa 30 anys que representa els valors més entranyables del Japó: Mi vecino Totoro. En aquest any d'aniversari des de la seva estrena, el clàssic de Hayao Miyazaki, mestre de l'animació amb l'estudi Ghibli, torna a projectar-se a la gran pantalla, i és que sense ell no es pot entendre el cinema animat del país. Tot un clàssic que ens recorda que la màgia de la infància mai s'ha de perdre, fins i tot en les situacions més doloroses.
Tenir a Kore-eda, Kwase, Zhang-ke, Sang-soo, Chang-dong i Miyazaki en una mateixa programació val per tot un curs de cinema asiàtic contemporani. Conèixer-los és estar al dia de la reialesa de la cinematografia oriental. Però no són els únics.
Entre els nouvinguts del cinema asiàtic trobem a Ashleigh Mayfair, que amb La tercera esposa va guanyar el premi a Millor Pel·lícula Asiàtica a la passada edició del Festival de Toronto, així com el premi Otra Mirada de TVE al Festival de Sant Sebastià. Precisament, aquest segon premi reconeix la feina d'una producció determinada en l'àrea de la representació de la dona, i és que el debut de Mayfair explica la història de la nova esposa d'un home poderós del segle XX, i la seva lluita per la supervivència. A l'altre cantó de la moneda trobem una comèdia dirigida per Sharat Katariya, Made in India: Sui Daaga, una història sobre les expectatives, els somnis i, sobretot, l'amor pel lloc on has nascut. També a l'àrea de la comèdia -però una amb un toc més dramàtic- es podrà veure a CineBaix una pel·lícula com Hotel Salvación, de Shubhashish Bhutiani, que retrata l'últim viatge d'un pare i un fill a un indret gairebé màgic on el primer vol anar per dir adéu per sempre.
Per últim, però no menys important, la programació de La Mostra comptarà amb una segona pel·lícula d'animació, que s'allunya de la màgia de Miyazaki per submergir-nos en una situació molt més colpidora. Concretament, Funan ens situa a la Cambodja de 1975, quan la situació política va obligar a milions de persones a abandonar les seves cases. En un d'aquests viatges forçats, el cineasta Danis Do ens explica la història d'un nen de 4 anys que s'allunya del costat de la seva família i acaba perdut dins d'un país absolutament col·lapsat. L'animació amb la cara més adulta.
No et perdis aquesta extraordinària programació de la Mostra de Cinema Asiàtic de CineBaix. T'esperem!