El Premi del Públic queda en empat amb 'Zer' i 'For Sama' al Festival de la Mediterrània i el Llevant 2019
Per primera vegada, dues pel·lícules han obtingut la mateixa nota, la més alta, entre els espectadors i espectadores.
El Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant ha tancat una nova i exitosa edició, celebrada del 7 al 17 de novembre a les sales de CineBaix. Amb una programació de 25 pel·lícules provinents de fins a 13 països diferents, i les nombroses visites d'experts i cineastes per ampliar la conversa sobre els temes que han plantejat algunes de les pel·lícules, la primera cita de la 13a edició de La Mostra (que, recordem, continuarà amb les programacions asiàtica al gener, llatinoamericana al març i africana al maig) ha ajudat a continuar explorant com cada any la cinematografia de les regions del Nord d'Àfrica i l'Orient Pròxim, amb l'objectiu de conèixer històries i cultures diferents que sovint desapareixent a les pantalles més comercials. Acabat el festival, toca conèixer les pel·lícules favorites: ja coneixem el premi del Jurat Jove, que ha estat per la marroquina Adam de Maryam Touzani, i ara és el moment de donar veu als espectadors i espectadores.
El Premi del Públic d'aquest any ha originat una situació històrica pel certamen: un empat entre dues pel·lícules a competició. Amb una nota mitjana de 4,8 (sobre 5), les guanyadores són Zer de Karim Öz i For Sama de Waad Al-Khateab i Edward Watts. Entre els centenars de vots emesos al final de cada projecció, són aquests dos títols els que més han enamorat a l'audiència del festival. La pel·lícula d'Öz, director kurd que va estar present a la projecció a CineBaix el passat dissabte, ens explica la història d'un jove que torna als seus orígens a Turquia després que de la mort de la seva àvia, en un viatge en el qual recorda (i ens ajuda a recordar) la massacre de la població kurda de 1938 a Dersim. El cineasta ha construït una filmografia basada en el record i reivindicació de la seva comunitat, maltractada històricament, i aquesta pel·lícula és una bona mostra del seu cinema combatiu. D'altra banda, el documental d'Al-Khateab i Watts es compta entre una de les projeccions més dures que s'han vist a aquesta edició, ja que és una crònica íntima i èpica de l'experiència femenina en la guerra de Síria. Sense dubte, ambdues són pel·lícules conscienciades amb les situacions de violència injusta que s'ha viscut, i encara es viu, als seus respectius territoris.
A la llista de més votades del festival també trobem Papicha (4,55), pel·lícula censurada a la seva natal Algèria i preseleccionada per participar en els Oscars 2020, Adam (4,38), la premiada pel Jurat Jove que va passar pel Festival de Cannes, i Arab Blues (4,13), una comèdia de producció francesa protagonizada per Golshifteh Farahani.