Ja tenim la programació completa del Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant 2019!
Un total de 25 pel·lícules de 13 països diferents, i amb 14 estrenes exclusives a territori català.
La Mostra de CineBaix es consolida cada any com una cita cinematogràfica imprescindible al Baix Llobregat. Una cita que, a més, ofereix l'oportunitat de sortir momentàniament de l'espiral d'estrenes comercials de la cartellera i endinsar-se en un món desconegut, alternatiu i d'una riquesa cultural enorme. La 13a edició d'aquest certamen amb seu a Sant Feliu de Llobregat començarà amb el Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant, centrat al cinema del món àrab (les següents programacions són l'asiàtica al gener, la llatinoamericana al març i l'africana al maig), que es celebra del 7 al 17 de novembre. Una oportunitat única per conèixer les històries individuals i col·lectives, socials i polítiques, còmiques i tràgiques, de tota una regió farcida de temes per explorar i, sobretot, per entendre. Aquest és l'objectiu de CineBaix, que ha reunit en la programació d'aquest any un total de 25 pel·lícules provinents de 13 països diferents, des de Tunísia al Kurdistan, on a més compten amb fins a 14 estrenes a Catalunya i 2 estrenes exclusives a tot l'estat espanyol.
Una Secció Oficial de majoria femenina
La Secció Oficial del festival, que opta als premis del públic i del Jurat Jove, està formada per una quinzena de títols: Venís desde lejos de Amal Ramsis, l'extraordinària història real d'una família palestina, com si les seves circumstàncies fossin la metàfora perfecta del segle XX; Lo que se siembra de Reem Saleh, un documental sobre la solidaritat a un dels barris més pobres de la ciutat d'El Caire; Hijo mío (Weldi) de Mohamed Ben Attia, un drama familiar que explora les conseqüències terribles de l'extremisme i les situacions de vulnerabilitat; Arab blues (Un divan à Tunis) de Manele Labidi, que troba a la reconeguda actriu Golshifteh Farahani (vista a pel·lícules nord-americanes com Paterson o Piratas del Caribe: La venganza de Salazar) la companya perfecta per una història sobre una dona tunisiana que lluita per guanyar-se la vida amb el seu negoci; Renault 12 de Mohamed El Khatib, una road movie que protagonitza el mateix director cap al seu poble natal al Rif; Papicha de Mounia Meddour, on un grup de joves de l'Algèria de 1997 desafien el control dels cossos femenins amb un concurs de moda; Campos de libertad (Freedom fields) de Naziha Arebi, documental sobre un equip femení de futbol que lluita a la Líbia postrevolucionària per poder fer el que més els hi agrada; Adam de Maryam Touzani, seleccionada a la secció d'Un Certain Regard del Festival de Cannes i aclamada per la crítica internacional amb el seu retrat de la relació entre una mare soltera i una dona embarassada; For Sama de Waad Al-Khateab i Edward Watts, un documental cru sobre la guerra de Síria; Las sandías del jeque de Kaouther Ben Hania, un curtmetratge còmic sobre les lluites de poder entre un imam i el seu ajudant; Fraternidad de Meryam Joobeur, el segon curtmetratge de la secció i una mirada als conflictes entre pare i fill per l'arribada de la nova xicota del segon; El peral salvaje de Nuri Bilge Ceylan, tota una institució al cinema internacional que torna amb una història sobre un escriptor aclaparat pels problemes que troba al tornar a la seva Turquia natal; 1982 d'Oualid Mouaness, el títol de la qual ens transporta a l'any de la invasió al Líban a través de les aules d'una escola; Le rêve de Noura (Noura's dream) de Hinde Boujemaa, un conflicte amorós entre una dona, el marit que surt de la presó i el nou amant que l'ha acompanyat en els seus dies de soledat; i Zer de Kazim Öz, que utilitza una història familiar per recordar la massacre de la població kurda el 1938.
Iran, país convidat
La secció FOCUS centra cada any la seva atenció en un país o artista per aprofundir en el seu llegat. L'any passat va ser el torn de Nadine Labaki, directora libanesa de pel·lícules com la recent Cafarnaúm, i aquest cop toca ampliar una mica més l'objectiu i explorar la cinematografia actual d'un país imprescindible al Golf Pèrsic. Les pel·lícules iranianes que es projectaran al marc d'aquesta secció seran: Wild Jonquils de Rahbar Ghanbari, que explica la història d'una petita escola que haurà de lluitar per aconseguir alumnes a la seva modesta zona rural perquè no els obliguin a tancar; Orduckly de Behrouz Gharib Pour, sobre una família que es veu obligada a traslladar-se a Teheran i on viuran l'opressió i manca de seguretats de la capital; Here (Iro) de Hadi Mohaghegh, en la qual un home farà el que pugui per evitar l'execució del seu fill i assegurar un futur al seu nét (i aquesta pel·lícula serà, a més, estrena exclusiva a l'estat espanyol); i First autograph for Rana de Ali Zhakan, on un novel·lista es mantindrà fidel a la seva professió fins i tot quan la necessitat arriba a la seva família.
Seccions paral·leles
La programació del Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant es completa amb algunes seccions fora de competició, que serveix per completar la mirada sobre el món àrab. Aquest és precisament l'objectiu de la secció Des de l'altra riba, que, com es dedueix del seu nom, recull històries sobre aquestes regions de la mà de directors i directores d'altres països. És el cas de Lo que dirán, un documental català dirigit per Nila Núñez Urgell en el qual dues adolescents musulmanes residents a Barcelona mostren les seves diferents postures davant la seva cultura entre rialles i sessions escolars. També del gènere documental, i també català, és la segona pel·lícula que integra aquest any la secció: Els fils del tauler de José Gayà és una reflexió sobre la guerra, sobre els interessos ocults i les seves conseqüències, elaborada a través d'entrevistes a experts i víctimes. I un tercer documental s'afegeix a la secció, Idrissa, crònica d'una mort qualsevol, on Xavier Artigas i Xapo Ortega (directors de Ciutat morta) investiguen la mort d'un immigrant a un CIE de Barcelona. En aquesta edició també es comptarà amb La Mostra.Educa, una secció especialment seleccionada per les sessions amb escoles. Els nens i nenes apuntats a les projeccions matinals de La Mostra podran gaudir de Zarafa de Rémi Bezançon, Yomeddine de A.B. Shawky o The Breadwinner (El pan de la guerra) de Nora Twomey.
En els pròxims dies serà possible accedir a tots els horaris de les pel·lícules, que es projectaran a CineBaix del 7 al 17 de novembre, i també conèixer quins convidats acompanyaran als espectadors en els clàssics cinefòrums de La Mostra. Atent a les nostres xarxes i al web!