El Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant 2020 es celebra en línia del 20 al 30 de novembre

terminal-sud
19/11/2020

Una vintena de pel·lícules es podran veure a la plataforma de CineBaix, i algunes també presencialment del 26 al 30 de novembre.

En l’any més complicat per la indústria del cinema a causa de la situació provocada per la COVID-19, La Mostra de CineBaix continua endavant. Ja ho va fer en ple confinament reinventant-se amb la inauguració de la plataforma online SALA 7. CINEBAIX.VIRTUAL, on es va celebrar el Festival de Cinema Llatinoamericà amb un gran èxit. Ara és moment de tornar a activar la maquinària per iniciar la seva 14a edició, que tradicionalment s’inicia al mes de novembre amb la celebració del Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant. En un 2020 on tot és diferent, aquesta cita es manté intacta a la sala virtual del 20 al 30 de novembre, i amb l'esperança que el segon cap de setmana es donin les condicions sanitàries per poder traslladar l'acció a les sales presencials de CineBaix. 

En total, la programació està formada per 23 pel·lícules de 14 països diferents, de les quals 20 es podran veure per streaming a la SALA7.CINEBAIX.VIRTUAL, i les altres 3 només de forma presencial, del 26 al 30 de novembre.
 
Secció Oficial: Les pel·lícules més destacades

El Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant 2020 presenta una Secció Oficial formada per pel·lícules contemporànies, aclamades en les últimes edicions dels festivals internacionals. És el cas de De repente, el paraíso d'Elia Suleiman, una nova mostra que el veterà cineasta palestí continua mirant al món d’una forma diferent, refrescant i crítica. La seva comèdia de l'absurd, que troba similituds de la seva Palestina natal arreu del món, va rebre una Menció Especial i el premi de la crítica internacional (FIPRESC) al Festival de Cannes 2019. 

Amb ella estaran disponibles Terminal Sud de Rabah Ameur-Zaïmeche, que va participar en el Festival de Locarno amb la història d'un metge que intenta complir amb el seu deute professional malgrat la situació de conflicte armat en la que es troba, Per la llibertat d'Ersin Çelik, una coproducció entre Síria, Iraq i Espanya que mostra com una jove kurda torna a la ciutat de Diyarbakir on el seu germà ha estat assassinat per l’Estat Islàmic i que suposa el primer film de ficció de la Comuna de Cine de Rojava, i per últim Advocate de Rachel Leah Jones i Philippe Bellaiche, un documental israelià vist al Festival de Sundance on es retrata la vida de l'advocada Lea Tsemel, que va representar la causa palestina durant gairebé 50 anys. 

Si La Mostra finalment es pot celebrar presencialment del 26 al 30 de novembre a les instal·lacions de CineBaix, quatre pel·lícules confirmades s'afegiran a la programació: la palestina Gaza mon amour de Mohammed Abou NasserAhmad Abou Nasser, Un cuento de tres hermanas d'Emin Alper, La candidata perfecta de Haifaa Al-Mansour i La mujer ideal de Ramon Térmens

El Kurdistan, un país en focus

Com a cada edició, la secció FOCUS del Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant vol destacar un cineasta, país o tradició cinematogràfica concreta. Aquesta 14a edició vol posar aquest focus al Kurdistan, una nació que reclama la seva sobirania en un territori que avui dia pertany a quatre països diferents (Iraq, Iran, Turquia i Síria) i on la violència de l'Estat Islàmic marca diàriament les vides de tots els seus habitants. El cinema kurd és, per tant, necessàriament revolucionari, amb històries que parlen de violència, persones sense Estat, opressió, injustícia social i violacions dels drets humans. Sempre ha hagut de nedar a contracorrent per existir (la seva llengua, per exemple, va estar prohibida a Turquia fins al 1991) i avui dia és una de les seves millors armes de conscienciació internacional. 

Des de pioners com Yilmaz Güney, que va retratar la cultura kurda com mai s’havia vist en pantalla i fins i tot va arribar a guanyar la Palma d’Or del Festival de Cannes a 1982, fins a l'actual l’impuls del Centre Cultural Mesopotamia (MKM) i el finançament estranger, el cinema kurd continua existint. És gràcies també a directors com Jano Rosebiani, Shawkat Amin Korky, Hisham Zaman, Bahman Qubadi, Mano Khalil, Sahim Omar Kalifa i Yüksel Yavuz i agrupacions com La Comuna de Cine de Rojava (un grup de cineastes que, des de 2012, treballen produint i projectant cinema revolucionari en el territori del Nord de Síria). 

El Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant 2020 inclou quatre pel·lícules en aquesta secció FOCUS: 14 de julio de Hasim Aydemir, que comença al 12 de setembre de 1980 quan l’Estat turc va dur a terme un cop militar feixista per oprimir la lluita dels kurds i mostra com la resistència va culminar en una vaga de fam indefinida el 14 de juliol de 1982; Zer de Kazim Öz, un dels convidats de l’anterior edició del festival amb aquesta pel·lícula sobre un jove que s'embarca en un viatge a Turquia després que la seva àvia Zarife mor de càncer en un hospital de Nova York; El sol del nord de Paula R. Ainsa i Adrià Olivares, sobre Bakur, la regió nord del Kurdistan, al sud-est de Turquia, que es troba immersa en la seva pròpia lluita per una vida digna; i Comandant Arian, una història de guerres, dones i llibertat, d’Alba Sotorra, que es centra a la figura de la comandant Arian, líder d’una Unitat de Protecció de Dones de la resistència kurda. 

Seccions paral·leles: De les repetidores a les europees

Com és habitual, el Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant acompanya la seva Secció Oficial i FOCUS amb una sèrie de seccions paral·leles que completen una programació diversa en gèneres, temàtiques i procedències. La tradicional Des de l'altra riba mostra històries explicades des de l'altra vora del mar Mediterrani, i aquesta edició inclou la italiana La familia Samuni, de Stefano Savona, que retrata una família abans, durant i després de l'incident de Zeitoun (la incursió militar d’Israel al districte de Gaza, on 48 civils van ser assassinats), i també la multipremiada Les miserables, de Ladj Ly, una pel·lícula francesa que utilitza el concepte de la famosa novel·la de Victor Hugo per posar el focus als suburbis pobres i immigrants de París, on un grup de policies intenta resoldre un conflicte. 

De manera excepcional, també es posaran a disposició dels espectadors a la SALA 7.CINEBAIX.VIRTUAL dues noves seleccions: Retrovisor i Travessies. La primera, com bé indica el seu nom, té com a objectiu mirar cap enrere i recuperar algunes de les pel·lícules que més han agradat als últims anys de La Mostra. És el cas de: La decisión de Mohamed Al-Daradji, Lobo de Naji Abu Nowar, Razzia de Nabil Ayouch, Invitación de boda d'Annemarie Jacir, Sofia de Meryem Benm’Barek i Un diván en Túnez de Manele Labidi Labbé.

D'altra banda, les Travessies reuneix pel·lícules que tracten de la crisi migratòria a Europa, amb pel·lícules internacionals entre les quals trobem Fortuna de Germinal Roaux, Fuego en el mar de Gianfranco Rosi, O los tres o ninguno de KheironEl pueblo de cartón d'Ermanno Olmi