El Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant 2019 consolida el seu públic per sobre dels 1.200 espectadors

mostra-mediterrania-llevant-2019
20/11/2019

El director de La Mostra, Xavi Bachs, fa les seves valoracions d'aquest començament de la 13a edició. 

El Festival de Cinema de la Mediterrània i el Llevant ha marcat l'inici de la 13a edició de La Mostra de CineBaix, que reprendrà la seva estructura de quatre cites anuals el pròxim mes de gener amb el Festival de Cinema Asiàtic (seguit del llatinoamericà al març i l'africà al maig). De moment, toca fer repàs de tot allò que ha donat de sí el certamen celebrat del 7 al 17 de novembre, on s'han pogut veure un total de 25 pel·lícules de fins a 13 països diferents. Una selecció única a la qual el públic de la comarca ha respòs. "Estem contents perquè, fent menys pel·lícules i menys sessions (33 aquest any respecte a les 49 de l'any anterior), hem mantingut el mateix nivell de públic que l’any passat", afirma el director de La Mostra, Xavi Bachs, que apunta a més a "una primera setmana marcada per l’agenda política (eleccions) i mobilitzacions socials" com a condicionants. Tot i això, com mencionava, la xifra es manté en comparació amb l'edició 2018: han assistit un total de 1.255 espectadors i espectadores. "Pel que fa als objectius", continua Bachs, "també estem satisfets: poder estrenar 14 pel·lícules a Catalunya i 2 a l’Estat espanyol és una fita important, i encara més si aquestes pel·lícules vénen recolzades per haver estat seleccionades, i algunes fins i tot premiades, en els millors festivals de cinema internacionals". 

D'entre tots aquests títols, un detall destaca: una majoria de noms femenins a l'àrea de direcció. "El fet que de 15 pel·lícules de la Secció Oficial, 10 estiguessin dirigides per dones dona mostra de la importància i rellevància del tema", assegura el director. "És molt positiu, més si tenim en compte que, com ens mostren en les seves pel·lícules, l’hegemonia i el domini del patriarcat a les societats del Sud de la Mediterrània (també a les nostres) és aclaparador", afegeix Bachs, destacant la rellevància que estan adquirint arreu del món les dones cineastes. Tot i que encara són una minoria, marquen tendència. "Per la seva creativitat, per la diversitat de gèneres (ficció, documental, etc.) i per estar presents en festivals", assenyala. En general, la imatge que ha dibuixat la programació del festival és la d'un cinema, el de les regions del Nord d'Àfrica i l'Orient Pròxim, que viu un molt bon moment. "Ha estat molt productiu", constata el director. 

El públic, que ha concedit el seu premi en un empat històric tant a Zer de Karim Öz (un dels grans convidats d'aquesta edició) com a For Sama de Waad Al-Khateab i Edward Watts, ha gaudit de totes les activitats de la programació, "exhaurint els temps disponibles pels debats" i "continuant amb la conversa a la sortida dels actes" organitzats. Però, què és el que més ha interessat? Quins han estat els temes més debatuts? "Les qüestions sobre els conflictes bèl·lics a Síria i al Kurdistan [les dues pel·lícules guanyadores del Premi el Públic] mostren l’interès per aquestes qüestions", revela Bachs, i continua: "El tema dels fugitius refugiats amb els cinefòrums d’Idrissa, crònica d’una mort qualsevol, o la xerrada Marroc, gendarme de la frontera sud, juntament amb els temes sobre les nostres responsabilitats a través del manteniment del complex militat industrial (Els fils del tauler) i les nostres formes de viure amb alts consum d’energia (Geopolítica dels conflictes energètics a la Mediterrània), també van centrar les converses del públic". L'atenció dels joves, d'altra banda, van estar amb una directora debutant, a la qual el Jurat Jove va concedir el premi a Millor Pel·lícula: Adam de Maryam Touzani. "Que els joves valorin la feina d’una directora novell -que també és actriu- en els termes en què ho han fet, només fa que reforçar la necessitat de mantenir aquest Jurat, i alhora evidencia el paper que els joves tenen en el futur del cinema de qualitat", defensa el director. 

Ara sí, toca mirar cap a les properes parades de l'edició. "Ja estem treballant per als propers festivals de La Mostra de CineBaix (Àsia, Llatinoamèrica i Àfrica) i les perspectives són bones: hi ha molt bones pel·lícules, tot i que el problema, com sempre, ve de la producció cinematogràfica africana, que pràcticament no ha tingut presència als grans festivals", es lamenta Xavi Bachs, que juntament amb l'equip de CineBaix treballa sense descans per portar a la comarca del Baix Llobregat aquell cinema que sovint no arriba a les sales de cinema comercials, però que ens dóna una visió nova i apassionant de cultures diferents i conflictes encara per resoldre.